Instrument- och steriltekniker

Distans | Göteborg

Som steriltekniker arbetar du förebyggande med att rengöra, desinficera & sterilisera utrustningen som används vid operationer och kirurgiska ingrepp

Omfattning 315 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 september 2024

1 september 2025

Vikten av god hygien och korrekta steriliserings- och desinfektionsprocesser är extremt viktigt på alla sjukhus och läkarmottagningar för att kunna upprätthålla en god vårdkvalitet och minska smittspridning och infektioner. Som steriltekniker arbetar du förebyggande med att rengöra, desinficera och sterilisera utrustningen som används vid operationer och kirurgiska ingrepp.

Förutom instrumentvård och kontroller av steriliseringsprocesser så ser du även till att verksamheten bedrivs enligt de mål och regelverk som finns uppsatta för att minimera smittspridning. Yrket passar dig som är noggrann och gillar att arbeta strukturerat och metodiskt. Dagligen hanterar du instrument och verktyg som ska plockas isär, desinficeras och monteras ihop.

Arbetet behöver personer med en kombination av kunskap inom teknik, vårdhygien och mikrobiologi för att kunna säkerställa säkra medicintekniska produkter genom desinfektion och sterilisering av bl.a. kirurgiska instrument. Därigenom kommer ni arbeta aktivt med att förhindra infektion- och smittspridning inom vård och samhälle.

Hermods AB Göteborg