Electromobility Design Engineer

Bunden | Göteborg

Utforma morgondagens elektriska fordonsflotta och arbeta som kreativ ingenjör inom fordonsindustrin

1 september 2024

Vi går mot en fossiloberoende fordonsflotta i Sverige, bland annat genom fordonselektrifiering. Det ställer krav på nya yrkeskunskaper vid utvecklingen av dessa elektriska system. Det finns ett starkt växande behov av kunskaper inom elteknik och elkonstruktion för att kunna ta fram kablage till våra nya hållbara transportsystem. Under den tvååriga utbildningen får du ett kontaktnät i branschen och lär dig allt från elektromobilitet till hantering av avancerade CAD-system.

UNDER UTBILDNINGEN LÄR DU DIG BLAND ANNAT
- framställa solid- och ytmodeller med hjälp av avancerade CAD-verktyg
- utforma och hantera system för dragning och montering av el-kablage
- produktutveckla hållbara transportsystem
- integrera elektromekaniska konstruktioner i produkter
- arbeta utifrån kravspecifikationer och standarder.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du arbeta som kablage konstruktör eller produktutvecklare inom området elfordon. Din framtida arbetsplats kan vara inom exempelvis bilindustrin eller på konsultföretag, i Sverige eller internationellt.

ATT ARBETA SOM ELECTRO MOBILITY DESIGN ENGINEER
Som Electromobility Design Engineer jobbar du med konstruktion av batterisystem, elektriska drivlinor och energiomvandlare men även med elsäkerhet samt system- och produktegenskaper.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Parallellt med undervisning sker handledarstödda egenstudier och studiebesök. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En fjärdedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo