Hållbarhetsutvecklare

Distans | Göteborg

Brinner du för hållbarhetsfrågor och vill vara med och bidra till vår gemensamma framtid?

2 september 2024

15 april 2024

I rollen som hållbarhetsutvecklare driver och ansvarar du för frågor som rör hållbarhet hos företag och organisationer med fokus på miljö, samhälle och ekonomi. Du kommer bland annat att identifiera hållbarhetsfrämjande åtgärder, sätta mål och projektleda förändringsarbetet för att nå dem.

Cirkulär ekonomi, värdedriven handel och hållbarhet är något som allt fler organisationer behöver förhålla sig till idag och i framtiden. Denna utbildning är för dig som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Genom utbildningen får du de verktyg du behöver för att utveckla hållbarhetsarbetet, bland annat får du kunskap om lagar och riktlinjer, riskanalys och hållbarhetsredovisning.

Under utbildningen får du bland annat:
- god förståelse för hållbar utveckling och Agenda 2030
- genomföra leverantörsuppföljningar med avseende på hållbarhet
- genomföra och följa upp riskanalyser utifrån olika modeller
- kunskap om olika lagrum, riktlinjer och rekommendationer inom området och hur du håller dig uppdaterad
- kunskap om viktiga verktyg för systematisk ledning och styrning
- kompetens inom projektledning och att sätta lämpliga mål
- lära dig att upprätta en hållbarhetsredovisning enligt lagen om hållbarhetsrapportering.

Efter utbildningen kan du arbeta som hållbarhetsansvarig, hållbarhetsstrateg, hållbarhetsutvecklare eller miljösamordnare.

LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Det är en unik möjlighet att träna på din framtida yrkesroll och få erfarenhet redan under studietiden. LIA innebär också att du kan knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

Göteborgs Stad, Yrgo