Medicinsk Massageterapeut

Bunden | Linköping

Utbildning värd 400 YH-poäng som leder till att du får en djup kunskap inom hälsoanalys, träning och behandlingsmetoder baserade på massage.

Undervisningsspråk Svenska

1 januari 2025

Som Medicinsk massageterapeut har du gedigen kompetens inom manuell terapi. I detta ingår bl a terapeutiska massagebehandlingar, omfattande test- och undersökningsmetodik med tillhörande dokumentation, specifika behandlingsmetoder, kunna förstå orsakssamband samt rehabilitering för de mest frekventa skadorna inom rörelseorganen.

Som ett komplement till medicinska kunskaper och manuella behandlingsmetoder ingår även andra kompetenser inom friskvård och hälsa. Detta för att man ska ha en helhetssyn på sin kunders hälsa och ha förmåga att coacha och hjälpa sin kunder utifrån flera olika aspekter. Du kommer exempelvis att kunna ge tränings- och kostråd.

I utbildningen ingår även under sista terminen att man ska genomföra och dokumentera ett större friskvårdsprojekt på en arbetsplats. Där ska man utifrån t ex hälsoanalyser, ergonomiska faktorer, hälsodeklarationer, tester och undersökningar kunna analysera och dra slutsatser på såväl individers som gruppers fysiska status. Utifrån den inledande screeningen ska man kunna lägga upp och genomföra behandlings- och friskvårdsplaner för en grupp på minst 10 personer. Detta mynnar ut i gediget projekt som redovisas för ledningen på arbetsplatsen. Det här är aktiv företagsfriskvård och kompletterar på ett utmärkt sätt dina kunskaper inom manuell terapi.

Hälsa, massage och friskvård har en stor och växande marknad. Du kommer att kunna erbjuda företag och arbetsplatser en komplett tjänst med bl a massagebehandlingar, personlig träning, kostrådgivning, coaching och hälsoanalyser. Du kan även öppna en egen praktik eller söka anställning på en friskvårdsanläggning.

Under utbildningens gång har du möjlighet att bli certifierad av Branschrådet Svensk Massage och licensierad Personlig tränare enligt Europe Active FRISK samt certifierad Medicinsk massageterapeut

Utbildningen är upplagd med 27 veckor på skolan i Linköping, 33 veckor distansstudier och 20 veckor LIA på hemorten.

Bergqvists Massage & Friskvårdsutbildningar AB