Hud- och spaterapeut

Bunden | Göteborg

Yrkeshögskolan Hudvård & Spa erbjuder en förstklassig internationell hudterapeututbildning.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 september 2024

Hudterapeut och Spaterapeut utbildning i Göteborg

Yrkeshögskolan Hudvård & Spa erbjuder en förstklassig internationell hudterapeut utbildning, vilket ger dig möjlighet att arbeta både i Sverige och utomlands, som anställd eller med egen salong. Skolan grundades 1993 och har fram till idag examinerat mer än 2000 studerande.

I vår spa och hudterapeututbildning i Göteborg studerar du både till spaterapeut och hudterapeut. Förutom att du får yrkeshögskoleexamen så får du möjlighet till avlägga internationell examen (CIDESCO) i både hudterapeutyrket och spaterapeutyrket. Du kan också direkt efter examen bli auktoriserad hudterapeut genom Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation (SHR). Kraven för dessa certifieringar är skilda från Yrkeshögskoleexamen.

Yrkeshögskolan för Hudvård och Spa har ett nära samarbete med salonger, hotell, spaanläggningar och kryssningsfartyg både i Sverige och utomlands. Detta gör att vi kontinuerligt rekommenderar utexaminerade hudterapeuter till dessa anläggningar.

För att tillmötesgå kundernas krav på hälsa, skönhet och välbefinnande krävs idag att hudterapeuten har goda kunskaper om huden och hudvård. Därför ägnar vi mycket tid åt teoretiska studier som ger kunskap, säkerhet och förståelse för varför vissa behandlingar utförs. Du får lära dig anatomi och fysiologi, att känna till kontraindikationer, ge kostråd, tyda innehållsdeklarationer och behärska elektriska apparater på ett effektivt och säkert sätt. Du får även kunskaper i hur man gör en hudanalys, som ligger till grund för att hjälpa människor med vitt skilda slag av hudproblem och att känna igen hudsjukdomar för att kunna hänvisa kunden till hudläkare.
I de praktisk kurserna lär du dig samtliga i hud- och spaterapeutyrket förekommande behandlingar. Det är också stor fokus på avancerade behandlingar som mikronålning, kemisk peel, IPL/laser m.m. Då man har möjlighet att avlägga internationell examen i spaterapeutyrket så innehåller utbildningen en gedigen utbildning i spabehandlingar med hydroterapi.

Yrkeshögskolan för Hudvård & Spa AB