Certifierad CNC-tekniker

Distans | Karlstad

👩‍🏭 Industritekniker som vill klättra i karriären? Eftertraktade yrkesroller som väntar. Kompetens efterfrågas nu och framåt!

Omfattning 270 YH-poäng (ca 1,5 år)

2 september 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025

Inom de närmsta åren kommer det att ske stora pensionsavgångar inom verkstadsindustrin – därför har vi tagit fram en utbildning i tätt samarbete med den! Det kommer finnas ett stort behov av nyrekrytering och möjlighet att vidareutbilda befintlig personal till rätt kompetens. Men det ställs även mer och mer avancerade krav i och med att tillverkningsindustrin automatiseras. Vi tar fasta på det i utbildningen där du får de färdigheter som krävs. Till exempel att självständigt kunna programmera utifrån ritningar och CAD/CAM samt kunskap om flera olika typer av maskiner och programmeringsspråk.

Certifierad CNC-tekniker med blått certifikat: Precis som namnet säger så har du under utbildningen möjlighet att bli en certifierad CNC-tekniker. Du kommer då få möjlighet att ta CNC Teknik 2017 Blått certifikat, som är ett branscherkänt certifikat och utfärdas av Skärteknikcentrum.

Utbildningen spänner över ca 1,5 år och läser du på distans med platsträffar i Östersund. Alla våra föreläsningar spelas in och därmed finns de och övningar kopplade till utbildningen tillgängliga under hela dygnet, alla dagar i veckan. Du behöver dock hålla dig uppkopplad på vissa specifika tider för att kunna delta i grupparbeten. Utbildningen kräver att du är på plats fysiskt i Östersund ca 2 gånger per termin.

Testa på yrket CNC-tekniker under din LIA: Utbildningen innehåller LIA – lärande i arbete (praktik). Du får här en bra chans att praktiskt tillämpa dina kunskaper och färdigheter från tidigare kursmoment. På LIA testar du på yrket som CNC-tekniker och om de branschrelaterade programvaror och verktyg som CNC-tekniker använder på företagen. Dessutom lär du dig hur projektledning tillämpas och fungerar i arbetslivet.

Lernia Utbildning AB