Laborant

Distans | Umeå, Uppsala

Vill du vara med och göra världen mer hållbar? Allt fler verksamheter inom industriell tillverkning är i behov av laboranter med praktisk utbildning!

19 augusti 2024

15 maj 2024

Vill du vara med och göra världen med säker och hållbar? Då är yrkesrollen som laborant något för dig! Som laborant med inriktning mot industrin genomför du mikrobiologiska och kemiska analyser, med fokus på säkerhet, kvalitét, utveckling och problemlösning. Vanliga uppgifter är att göra löpande mätningar och kontroller. Det kan handla om allt från att säkerställa att råvaror håller hög kvalité, utföra kvalitétstester av förpackningar och material, till att göra vattenmätningar och löpande underhåll av instrument.

Yrkesrollen som laborant är spännande och varierande, där det är viktigt att du är noggrann, strukturerad och analytisk. I utbildningen kommer du få fördjupade kunskaper i kemi, mikrobiologi, kommunikation och laboratoriematematik.

Efter utbildningen kan du arbeta som:
- Laborant
- Laborantassistent
- Laboratorietekniker

Ny teknisk utveckling, pensionsavgångar och ett ökat fokus på klimat och miljö gör att allt fler verksamheter inom industriell tillverkning är i stort behov av laboranter med praktisk utbildning. Kompetensen efterfrågas i hela Sverige, från den lilla orten till storstadsregionerna. Framtidsutsikterna ser med andra ord ljus ut för dig som väljer att utbilda dig till laborant med inriktning mot industrin!

Ta ditt nästa karriärsteg hos oss på YH Akademin!

YH Akademin AB