Soleltekniker

Distans | Huskvarna

Programmet som ger dig rätt kunskap för att säkra framtidens kompetensbehov inom solenergi.

Omfattning 310 YH-poäng (ca 1,5 år)

2 september 2024

Öppen för sen anmälan

17 april 2024

1 september 2025

Intresset för de förnybara energislagen ökar kraftigt och efterfrågan på solcellsinstallationer har ökat markant. Solenergi är inte längre en energikälla bara för båtar och miniräknare utan något som sätts upp på fler och fler tak och fasader. Energi från solen ger en låg miljöpåverkan och lägre elkostnader. För att klara framtidens krav krävs rätt kompetens och här har du som soleltekniker en given framtid. Utbildningen sker på distans med intressanta och givande fysiska träffar (sk närträffar) i Jönköping.

VAD FÅR JAG ARBETA MED?
Som soleltekniker har du stor kunskap om solcellsinstallationer. Efter kundens förutsättningar beräknar, sammanställer och redogör du för systemets förluster och förtjänster. Genom att ta hänsyn till solinstrålning, takvinkel och väderstreck beräknar du elproduktionen från solcellspaneler vilket gör att du även ta ansvar för projekt samt kan beräkna och dimensionera en solcellsanläggning.

Batterilager påverkar hela energisektorn så programmet lär dig dimensionera ett batterisystem, du kan analysera nyttan med ett lager och du vet hur man tar till vara på överskottsenergin på bästa sätt.

Genom att utföra investeringskalkyler beräknar du lönsamheten och kan på så sätt rekommendera lämplig solcellsanläggning och presentera investeringskostnader. För att skapa en bra kundrelation och förstå kundens behov utbildas du i försäljningsarbetet och du får en förståelse för hela säljprocessen. Du lär dig även hur en upphandling av solcellsanläggning går till.

Intresset för solcellsanläggningar som är anslutna till elnätet ökar stadigt. Varje år nästintill fördubblar Sverige solcellskapaciteten vilket visar att många satsar på solceller. För att Sverige ska klara av att arbeta med förnyelsebara energikällor så behövs rätt kompetens och det är just det vår utbildning ger. Som soleltekniker är du därför mycket eftertraktad på arbetsmarknaden.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat distanslektioner och tentor. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar i Jönköping, som bland annat kan innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar och grupparbeten.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Utbildningen har initierats av och formats tillsammans med representanter från arbetslivet. Därmed ger utbildningen dig den kompetens som arbetslivet efterfrågar när de ska anställa, vilket gör dig eftertraktad på arbetsmarknaden direkt efter examen. Bland företagen som står bakom utbildningen finns Energy Balance, Gosol Energi, Wettersol, Soltech Energy, Ömangruppen, Jönköpings Energi och Sweco.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola