VVS-ingenjör

Bunden | Bromma

Ett yrke för dig som är intresserad av teknik, beräkningar och konstruktion och vill bidra till ett hållbart samhälle.

2 september 2024

17 april 2024

1 september 2025

Som VVS-ingenjör arbetar du med att planera, designa och förvalta system för värme, ventilation och sanitet i fastigheter och privatbostäder vid ny- och ombyggnation. Med fokus på energieffektivisering och optimering arbetar du med tekniska, miljömässiga och ekonomiska aspekter. Vill du arbeta med teknisk konstruktion, problemlösning, miljö och design är detta yrket för dig.

Utbildningen passar dig som har en bakgrund inom bygg, fastighet eller VVS och vill ta steget vidare i karriären, men även för dig som vill läsa eftergymnasiala studier med inriktning VVS.

VAD ARBETAR DU MED?
VVS står för värme, ventilation och sanitet. Som VVS-ingenjör arbetar du med alla typer av fastigheter såsom kontor, industrier och bostäder där du skapar energieffektiva och väl fungerande inomhusmiljöer för människor att arbeta eller bo i. Du har kunskap för att behärska hela processen, från projektering till förvaltning.

Programmet ger dig verktyg och kunskap för att kunna utvärdera och implementera energieffektiva och miljövänliga lösningar. Detta kan innebära att välja hållbara material, integrera förnybara energikällor och optimera system för att minska energiförbrukningen. Under din studietid lär du dig att utforma VVS-ritningar och hantera styr- och reglersystem, och även att skapa tekniska underlag för VVS-installationer med CAD-teknik.

Som VVS-ingenjör kan du ansvara för ett VVS-projekt, både projektering och installationsarbete. Under byggnadsfasen övervakar du installationen av de system som du har designat och efter att byggnaden är i drift kan du arbeta med underhålls- och servicefrågor för systemen.

Framtidsutsikterna för VVS-ingenjörer är mycket goda. De senaste åren har det utbildats allt för få för att täcka behovet och dessutom är pensionsavgångarna stora vilket skapar ytterligare fler arbetstillfällen. Sverige har beslutat att minska energianvändandet med 32,5% till år 2030. Som VVS-ingenjör har du en viktig roll i att kunna nå detta mål. Förutom att arbeta som VVS-ingenjör kan du även jobba som VVS-projektör, kalkylator och projektledare inom VVS.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Vi har ett mycket starkt samarbete med arbetslivet, och tillsammans med dem har vi utvecklat denna utbildning som ger dig de kunskaper som företagen efterfrågar. Flera företag och branschorganisationer ger utbildningen sina varmaste rekommendationer.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola