Arkitekturvisualisering

Bunden | Göteborg

Var med och visa vår framtida omgivning! Arkitekturvisualisering används till exempel vid skiss, planering, design och marknadsföring.

Undervisningsspråk Svenska

1 september 2024

Vill du jobba med att skapa fotorealistiska 3D-bilder av byggnader, inomhus- och utomhusmiljöer? Under den tvååriga utbildningen lär du dig hantera olika program för visualisering, bildbehandling och animation. Efter examen kan du jobba som visualiserare på arkitektkontor eller byggföretag – i Sverige eller internationellt.

UNDER UTBILDNINGEN LÄR DU DIG BLAND ANNAT
• marknadsledande visualiseringsprogram
• bildbehandlingsprogram
• hantering av CAD-system, BIM-data och 3D-modeller
• interaktiv visualisering och animation
• kreativ bildkommunikation
• branschspecifika projektformer.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du jobba som 3D-visualiserare, 3D-grafiker eller 3D-modellör på exempelvis arkitektkontor, bygg- eller mäklarföretag.

ATT ARBETA SOM VISUALISERARE
Som visualiserare inom arkitektur skapar du fotorealistiska tredimensionella bilder av byggnader och miljöer, vilket gör att arkitekter, ingenjörer och designers kan kommunicera idéer snabbare. Bilderna används vid skiss, planering, design och marknadsföring. Visualisering behövs för att skapa en känsla av en vision.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Parallellt med undervisning sker handledarstödda egenstudier och studiebesök. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En tredjedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo