Vindkraftstekniker

Bunden | Nässjö

Vindkrafttekniker passar dig som letar efter ett utmanande och fritt yrke. Du tycker om att arbeta utomhus och gillar höga höjder.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 augusti 2024

Vindkrafttekniker passar dig som letar efter ett utmanande och fritt yrke med varierande arbetsuppgifter. Du tycker om att arbeta utomhus, gillar höga höjder och vill ha ett spännande yrke med goda jobb- och karriärmöjligheter i en expansiv bransch.

Arbetsuppgifter
Som vindkrafttekniker är du med och bidrar till omställningen till förnybar elproduktion. Rent praktiskt innebär yrket att du jobbar med hydraulik, mekaniska delar men även med elektronik och olika styr- och reglersystem. Det är ett fritt yrke där du själv lägger upp planeringen och ansvarar för service, drift- och underhållsarbete i en eller flera vindkraftsparker. Du jobbar i team och säkerheten är alltid prio ett.

Utbildningens upplägg
Utbildningen är på 300 YH-poäng och bedrivs på heltid under tre terminer.
Utbildningen ger dig kunskap att kunna arbeta med vanligt förekommande reparationer, service och underhåll i vindkraftverk och anläggningar i vindkraftparkområden.
Elutbildning och klättringskurser ingår i utbildningen. Du kommer även ha praktiska moment såsom bl.a. studiebesök, laborationer, utbildning i höghöjdsarbete, kursen Heta arbeten m.m.
Utbildningen är på svenska men viss studielitteratur kommer att vara på engelska. Fackspråket är engelska.

Praktik – Lärande i arbete (LIA)
En tredjedel av utbildningstiden är praktik, Lärande i arbete (LIA) ute på företag och är en första kontakt med dina framtida arbetsgivare.

Efter utbildningen
Vindkraften byggs ut allt mer och den tekniska utvecklingen går snabbt. Vindkraft är den tredje största energikällan i Sverige, efter vatten- och kärnkraft, och utbyggnad pågår hela tiden. Det finns över 4000 vindkraftverk i Sverige och 2020 fanns vindkraftsproduktion i 189 av landets 290 kommuner.

Det innebär ett växande behov av vindkrafttekniker med kompetens att sköta drift, löpande underhåll samt service av allt fler och större vindkraftsturbiner. Just nu behövs 200 vindkrafttekniker per år i Sverige vilket innebär att jobb- och karriärmöjligheterna är mycket goda.

Även i andra länder är behovet stort och utbildningen ger dig som vill möjlighet att jobba som vindkrafttekniker internationellt.

Nässjö kommun, Nässjöakademin