Webbutvecklare

Bunden | Göteborg

Vill du få verktygen som krävs för att för att arbeta med webbutveckling i en kreativ miljö?

2 september 2024

Som webbutvecklare kan du programmera nästan vad som helst, allt från webbplatser till uppkopplade prylar. Under utbildningen lär du dig allt du behöver för att kunna kalla dig fullstackutvecklare, vilket innebär att du kan koda på alla nivåer i ett IT-system och känner dig hemma i både frontend- och backendutveckling, databaser och servermiljöer.

Under utbildningen lär du dig bland annat:
- metoder och verktyg för att framgångsrikt kunna arbeta i projektform
- att planera, implementera och underhålla databaser kopplade till webbapplikationer
- att utveckla webbapplikationer med hög interaktionsförmåga som kan användas på olika plattformar och med fokus på UX (user experience)
- digital design för att producera högkvalitativa och avancerade webbapplikationer.

LIA (PRAKTIK)
LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Det är en unik möjlighet att träna på din framtida yrkesroll och får erfarenhet redan under studietiden. LIA innebär också att du kan knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

VAD GÖR EN WEBUTVECKLARE?
Som webbutvecklare jobbar du med att utveckla produkter och tjänster för webben. Det kan handla om webbplatser, webbapplikationer eller e-handelssystem.

Du jobbar ofta i flera tekniker och programmeringsspråk för både frontend, alltså gränssnittet utåt, och backend, koden som driver en webbplats bakom kulisserna. Eftersom många webblösningar i dag är kopplade till databaser av olika slag, jobbar du även med olika lösningar för datalagring.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du jobba som webbutvecklare, frontend-, backend- eller full-stack developer, systemutvecklare eller programmerare. Din framtida arbetsplats kan vara på IT-företag eller byråer med inriktning mot webbutveckling. Många väljer också att frilansa.

KURSER
5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.
Datakällor, 15 p
Digital design, 30 p
Examensarbete, 30 p
Klientbaserad utveckling, 40 p
LIA – Lärande i arbete, 135 p
Programmering, 70 p
Programmering mot ramverk, 60 p
Projektmetodik, 20 p

STUDIEUPPLÄGG OCH EXAMEN
Utbildningen genomförs på plats, omfattar 2 års studier på heltid och leder till en yrkeshögskoleexamen. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av individuella arbeten, projektarbeten, föreläsningar och studiebesök. På Yrgo samarbetar vi tätt ihop med näringslivet och många av de föreläsare och handledare du stöter på under utbildningen kommer från branschen.

LEDNINGSGRUPP MED BRANSCHREPRESENTANTER
Vi har ett tätt samarbete med flera företag och organisationer inom branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, föreläser och tar emot studerande på LIA (praktik). Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens.

Göteborgs Stad, Yrgo