TRAC Turism- och Resekonsult

Distans | Uppsala

19 augusti 2024

15 maj 2024

Som turism- och resekonsult är du expert på hållbara resor, bokning och paketering av resetjänster. Du hjälper såväl privatkunder, affärsresekunder eller grupper att planera och boka sina upplevelser inom Sverige samt internationellt. Försäljning, marknadsföring och förhandling är viktiga delar av yrket.

Yrkesrollen som turism- och resekonsult passar dig som brinner för service, är lösningsorienterad och som gillar att skapa nya affärsmöjligheter. Det är ett spännande och fartfyllt yrke, där en stor del av arbetsuppgifterna innebär att vara rådgivare och säljare av upplevelser genom digitala bokningssystem.

TRAC står för Travel Academy och är ett registrerat varumärke ägt av SRF Svenska Resebyråföreningen. Syftet med TRAC – Travel Academy AB är att erbjuda resebranschens bästa yrkesutbildning för dig som vill arbeta som turism- och resekonsult. Varumärket får endast användas av kvalitetssäkrade utbildningsanordnare som godkänts av TRAC.

I utbildningen kommer du att att lära dig om viktiga begrepp som DMC (Destination Management Company), GDS, IATA, OTA, MICE och SLA. Hållbarhet har ett stort fokus i utbildningen, där du kommer att få kunskap inom Travelife-certifieringar, CSR och digital teknik.

Kompetensbehovet är stort och resebranschen blickar framåt mot hållbara, lönsamma, säkra och trygga resor. Resebranschen är i en spännande förändringsfas som vi tillsammans följer med på. Kompetenta resekonsulter är efterfrågade och du kommer med hög sannolikhet att få arbete direkt efter avslutad utbildning. TRAC utbildningen ger dig kompetens för att arbeta hos en resebyrå eller researrangör. Din framtida arbetsplats kan bland annat vara hos flygbolag, kryssningsfartyg, researrangör eller grupp- och konferensarrangörer.

Ta ditt nästa karriärsteg på YH Akademin!

YH Akademin AB