Teknikinformatör

Distans | Göteborg

Vill du jobba med att förklara ny teknik och hur den ska användas på rätt sätt? Då är rollen som teknikinformatör något för dig!

12 augusti 2024

15 april 2024

Som teknikinformatör tar du fram och utvecklar manualer, beskrivningar och information om olika typer av tekniska produkter och tjänster. Ditt mål ligger i att förstå vem som skall använda produkten och hur och utifrån det skapa en instruktion som på ett tydligt sätt hjälper personen uppnå sitt mål och kanske lite till. Tydlighet, lyhördhet och ett öga för både helheten och detaljerna är a och o för att lyckas i yrkesrollen. Det är bra om du har viss språkkänsla och datorvana och ett intresse för teknik och information. Du behöver också ha en PC eftersom våra licenser är för det operativsystemet.
Du kan arbeta i en mängd olika branscher med både nationella och internationella kunder och du kan ha titlar som:
• teknikinformatör
• teknisk skribent
• kommunikatör
• informationsdesigner
• informationsutvecklare

Utbildningen är på distans under ett år och du kommer att studera individuellt, men även vara en del av en studiegrupp som stöttar varandra i studierna. Du kommer att vara med om några föreläsningar på plats, flertalet föreläsningar på distans, självstudier, inlämningar, handledning, diskussioner med andra deltagare etc. Några kommer redan ha erfarenhet av teknikinformation, andra kommer vara helt nya och tillsammans kommer ni hjälpa varandra framåt mot er examen som är nyckeln till ert framtida yrke.
Under en typisk arbetsvecka får du ett material att studera, ofta stöttat av en föreläsning (live, eller förinspelad), uppgifter att arbeta med, seminarier där ni diskuterar veckans material, samt handledning där du kan få svar på dina frågor och höra svaren på andras frågor.
Under utbildningen kommer du lära dig hantera program som FrameMaker, XML editor, Illustrator, Oxygen med flera. Du får licenser av oss så du kan arbeta direkt i programmen. Du kommer också få lära dig mer om projektledning, regelverk och säkerhet, illustration, informationsstrukturer, samt teknisk engelska. Du får all kurslitteratur av oss och behöver inte köpa något för själva utbildningen. Våra lärare är samtidigt aktiva i branschen och har därför god insyn i vilka arbetsmetoder som används och vilka krav som finns.
En viktig del av utbildningen är praktiken, Lärande i arbete, som du gör på en arbetsplats där du kommer få möjlighet att använda de kunskaper du fått under utbildningen. Det är också ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter med arbetslivet.
Efter utbildningen kommer du kunna söka arbete inom många olika branscher. Den vanligaste anställningsformen är som konsult i ett teknik- eller it-bolag med uppdrag mot externa kunder. Men du kan även söka anställning inom industrin som många gånger har egna tekniska informatörer som blir experter på tekniken och användningen av deras produkter och tjänster.

Folkuniversitetet Kursverksamheten vid Göteborgs universitet