Teknikinformatör

Distans | Solna

I yrkesrollen teknikinformatör kombineras teknik, kommunikation och pedagogik.

12 augusti 2024

5 maj 2024

I yrkesrollen teknikinformatör kombineras teknik, kommunikation och pedagogik. Som teknikinformatör arbetar du med att förmedla teknisk information, så som manualer och instruktioner för tekniska maskiner och system, på ett pedagogiskt och användarvänligt sätt. Yrket passar dig som är kommunikativ och pedagogisk och som gillar att skriva och illustrera. Utvecklingen av ny teknik ställer nya krav på informations- och kommunikationsteknologi och många tekniska branscher, framförallt inom industrin, IT och medicin har svårt att hitta rätt kompetens idag.

Efter utbildningen

Efter utbildningen kan du arbeta som teknikinformatör, informationsdesigner, informationsutvecklare, teknisk informatör/kommunikatör eller teknisk skribent. Det är vanligt förekommande att en teknikinformatör arbetar som konsult åt en extern uppdragsgivare på ett konsultbolag. Andra arbetsplatser kan exempelvis vara inom IT-branschen eller inom industrin. Efter utbildningen kan du skriva och utforma olika typer av teknisk information som exempelvis användarmanualer eller tekniska specifikationer på både svenska och engelska. Du har kunskap i olika tekniska uttryck och begrepp och kan teknikspråkets form och funktion. Du har färdigheter i informationsarkitektur och informationsdesign samt kan skapa visuell grafik som på ett tydligt sätt illustrerar ett budskap eller en beskrivning.

Hermods AB Stockholm