Reliningstekniker

Distans | Kristianstad

Är du intresserad av grön teknik, problemlösning och omväxlande arbetsuppgifter? Då ska du söka vår utbildning till reliningstekniker på distans.

26 augusti 2024

31 maj 2024

KOM UT DIREKT I ARBETE
Projektledare Relining är en utbildning för dig som är intresserad av att jobba i en framtidsbransch med både stark ekonomisk och teknisk utveckling. Här finns också ett miljömässigt perspektiv då läckande avlopp är något av en tickande bomb i vårt samhälle. Inte bara då med tanke på de omedelbara riskerna med smitta och kostsamma skador utan även det hot som finns mot vårt vatten och dess kretslopp

Inom branschen finns det ett stort behov ute på fältet i roller som reliningstekniker och arbetsledare, men även en hög efterfrågan på projektledare. Utvecklingsmöjligheterna är goda och du kan arbeta på såväl mindre lokala företag som på större organisationer som även har verksamhet utanför Sverige. Sen att det går att få en bra inkomst som regel är ju ingen direkt nackdel.

STOR BRIST PÅ YRKESUTBILDAD PERSONAL
Det finns en enorm brist på yrkesutbildad personal i branschen och detta beror främst på att det i princip inte har funnits några direkta utbildningar inom denna gren av VVS (fastighet) och VA (mark) som entydigt har inriktat sig på relining. Med två olika inriktningar är framtidsutsikterna för jobb mycket stora.

VAD GÖR EN RELININGSTEKNIKER?
I huvudsak så handlar det om att renovera eller reparera befintliga avloppsledningar och system i fastigheter och mark. Det finns även en mindre del som gör liknande uppgifter på vattenledningssidan, men detta rör främst mark. Själva arbetsuppgifterna är omväxlande och ofta kräver det en bra problemlösningsförmåga för att kunna utföra arbetet så smidigt och effektivt som möjligt, med ett gott slutresultat.

Vanliga arbetsmoment inom relining
1. Förstudie: Undersökning av system för att kontrollera status och om det finns behov för relining i nutid eller framtid.
2. Projektplanering: Framtagande av projektplan och metod etc.
3. Utförandefasen: Det själva fysiska arbetet med att relina rören enligt den gjorda projektplanen.
4. Slutfas: Här är det kontroll av utfört arbete och överlämning som är huvuduppgiften.

VAD KOMMER JAG ATT KUNNA ARBETA SOM?
På det stora hela finns det tre olika yrkesgrupper inom relining:
- Reliningstekniker
- Arbetsledare Relining
- Projektledare Relining

Utbildningen fokuserar på ovanstående yrkesroller, men det kan även tänkas att du börjar arbeta med försäljning eller hos en leverantör av material och utrustning.

VAD TJÄNAR EN RELININGSTEKNIKER?
Enligt lönestatistik.se är medianlönen idag för en relingstekniker 32 870 kr i månaden. Sen finns det förstås geografiska variationer. Storstäderna tenderar att ligga på en högre lönenivå, vilket ju är något av en standard idag.

VAD INNEBÄR DISTANSUNDERVISNING?
Utbildningen innehåller 3 fysiska träffar per termin på 1-2 dagar vardera. Då genomför vi främst praktiska övningar där verktyg och maskiner ingår. Dessa är primärt förlagda till Kristianstad. Föreläsningar genomförs via Microsoft Teams, vilket innebär att alla studerande, oberoende var de bor, kan närvara i realtid.

VILKA KURSER LÄSER JAG?
Mer än en tredjedel av utbildningen består av praktik (Lärande i arbete) vilket innebär att du bli väl rustad för arbetslivet. Du gör med fördel LIA i närheten av din hemort.

Nedan följer utbildningens kurser:
Arbetsmiljö
Att arbeta i projekt
Examensarbete
Reliningmetoder
VVS-systems funktion
Lärande i arbete 1
Lärande i arbete 2
Undersökningsmetoder för rörnätets funktion och kondition

ALEA Kompetenshöjning AB