Småskalig affärsmässig livsmedelsproduktion med fokus på hållbarhet

Bunden | Gamleby

Utbildningen ger dig kunskaper att planera, driva och vidareutveckla en hållbar småskalig livsmedelsproduktion.

Undervisningsspråk Svenska

1 januari 2025

Utbildningen ger dig kunskaper i att planera, driva och vidareutveckla en småskalig, affärsmässig och resurseffektiv livsmedelsproduktion med fokus på hållbarhet. Du får övergripande kunskaper om företagsekonomi, marknadsföring och entreprenörskap, vilket ger dig möjlighet att bredda kärnverksamheten och få ökad lönsamhet.
Odlingskursen följer en råd tråd med odlingsplanering, sådd, plantering, underhåll och skörd. Du får praktisk erfarenhet av förädling och kunskaper i standarder för livsmedelshygien (HACCP). I utbildningen ingår även Market Gardening; att odla resurseffektivt och optimerat på liten yta. Du lär dig om hållbara metoder inom djurhållning med betoning på smådjur.
Merparten av utbildningen sker på plats vid Grönt Campus i Gamleby, där vi har tillgång till växthus och odlingsmark och du får möjlighet att tillämpa dina kunskaper. Vi gör frekvent studiebesök hos verksamma inom näringen och anlitar duktiga föreläsare från branschen, vilket gör även dig som studerande en del av ett redan stort och spännande nätverk.
Vissa teoretiska delar kan genomföras på distans.
Efter avslutad utbildning kan du:
• Starta upp en egen verksamhet baserad på affärsplan som du jobbat med under utbildningsåret.
• Bedriva Market Gardening - småskalig livsmedelsproduktion med fokus på hållbara metoder inom odling och förädling.
• Producera och förädla livsmedel på ett hållbart, affärsmässigt och lagenligt sätt.
• Identifiera mervärden (unique selling points) i verksamhetens utbud för att befästa och utveckla ett starkt varumärke och på ett relevant sätt marknadsföra dina produkter till målgruppen främst genom digitala medier och storytelling.
• Kommunicera med relevanta yrkestermer från den småskaliga livsmedelsproduktionen på engelska eller annat främmande språk.

Utbildningen leder till en yrkesexamen, för att få examensbevis krävs minst betyget godkänt i samtliga kurser. Du som inte har fått betyget Godkänd på samtliga kurser tilldelas utbildningsbevis, på detta redovisas betyg på de kurser som du slutfört.

Utbildningen är avgiftsfri men du står själv för böcker, studiematerial och andra omkostnader under utbildningen.

Hushållningssällskapet Kalmar Kronoberg Blekinge - Gamlebygymnasiet