Platschef - Bygg och anläggning

Bunden | Jönköping

Har du erfarenhet av att jobba som arbetsledare inom bygg och anläggning och vill utvecklas vidare i karriären? Gå utbildningen och bli Platschef!

Examen Ingen examen

Kvalifikationsnivå (SeQF) Inte nivåplacerad

1 januari 2025

Efter utbildningen Platschef - Bygg och anläggning har du kompetens att arbeta som platschef inom bygg- och anläggningssektorn. Som platschef har du den centrala rollen i alla typer av byggprojekt. Du ansvarar för byggprojektets administrativa och praktiska arbetsuppgifter. Det innebär tex att omsätta föreskrivna krav från beställare, verksamhetsledningssystem och myndigheter till arbetsprocesser i ett byggprojekt.

Efter utbildningen har du kompetens för att arbeta i en roll som chef med personalansvar, samt ansvara för byggprojekts ekonomi, kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Jobbet som platschef inom byggindustrin är ett varierande yrke som erbjuder många utvecklingsmöjligheter och en bra arbetsmarknad. Eftersom utbildningen avser kompetensutveckling för redan yrkesverksamma går den också att kombinera med ditt nuvarande arbete.

Alla de stora byggföretagen engagerar sig – både i utbildningens utformning och i din praktik. I utbildningens ledningsgrupp ingår representanter från bl.a: Asplunds Bygg, NCC, Skanska, JLB, Topiro Entreprenad AB, Ledarna, Byggföretagen, Jönköpings läns Byggmästareförening och YLAB.

Utbildningen kommer att ge dig en djup förståelse för de olika processerna inom byggproduktion och förbereder dig för ett framtida jobb som platschef.

Under utbildningen kommer du få viktig kunskap för yrkesrollen som platschef. Du kommer tex lära dig innehållet i relevanta lagar, regler, avtal och överenskommelser och hur detta styr arbetet med anbud, planering och genomförande av ett byggprojekt. Under utbildningen kommer du får öva på att hantera chefsrollen samt att ansvara för byggprojekts ekonomi, kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Våra yrkesutbildningar lägger stor vikt vid praktiska färdigheter och att du ska vara väl förberedd för ditt kommande yrke och kunna få rätt arbete direkt efter utbildningen. Därför är Yh-utbildningen en inspirerande kombination av teori och praktik. 25 procent av utbildningen består av praktik i form av LIA (Lärande i arbete) ute på ett eller flera företag. Det ger dig möjlighet att direkt få testa dina nyförvärvade kunskaper i verkligheten, samtidigt som du får viktiga kontakter i branschen.

Du har också möjlighet att antas till en Yrkeshögskoleutbildning utifrån en bedömning av din reella kompetens (arbetslivserfarenhet, annan utbildningsbakgrund eller andra skäl). Varje år antas mer än 20% av de studerande utifrån sin reella kompetens. Om du har andra kompetenser än de som efterfrågas ovan har du möjlighet att bli antagen genom att göra en komptenskartläggning. Läs mer under JU.SE/YH

Tekniska Högskolan i Jönköping, Jönköping University, är ansvarig utbildningsanordnare. Utbildningen genomförs i samarbete med Jönköpings Byggmästareförening.

Tekniska Högskolan i Jönköping AB