Gitarrbyggare

Bunden | Upplands Väsby

1 augusti 2024

Musikinstrumentakademien erbjuder Skandinaviens enda yrkeshögskoleutbildning för dig som vill satsa på ett yrke inom musikinstrumenthantverk. Den treåriga heltidsutbildningen till gitarrbyggare är kostnadsfri och berättigar till studiemedel.

Bygge av fem olika typer av gitarrer, materialkunskap, musikinstrumentkonstruktion och musikinstrumenthistoria är några av de ämnen du läser. Teoretiska lektioner och individuell handledning varvas med praktiskt arbete i specialutformade lokaler. Under utbildningens sista termin får du möjlighet att avlägga ett gesällprov.

Utbildningen till Gitarrbyggare ger dig kunskaper om nytillverkning, restaurering och underhåll av musikinstrument inom knäpp- instrumentfamiljen.

Folkuniversitetet - Musikinstrumentakademien