Miljö- och drifttekniker, vatten och avlopp

Distans | Umeå

Studera till miljö- och drifttekniker, vatten och avlopp. En utbildning till ett omväxlande yrke med stort rekryteringsbehov under kommande år.

19 augusti 2024

15 maj 2024

Vatten - vårt viktigaste livsmedel!
Vill du bidra till en hållbar framtid med rent dricksvatten till alla samt ett säkert omhändertagande av vårt avloppsvatten? Som Miljö- och drifttekniker har du en mycket viktig roll i denna komplexa process.
Som Miljö- och drifttekniker arbetar du med drift av anläggningar inom reningsverk, ledningsnät och vattenverk. Du har kunskap i de lagkrav som påverkar arbetet med vatten och avlopp. Du planerar arbete kopplat till resurser och underhållsplaner samt utför dokumentation enligt de krav som ställs. Du utför besiktning, felsökning, service och underhåll samt använder de digitala system som nyttjas i processen.

Efterfrågan efter Miljö- och drifttekniker är stor. Infrastrukturen inom de kommunala vatten och avloppssystemen är föråldrad och nya utmaningar gällande klimat och miljö innebär att stora investeringar kommer att behöva göras.

Utbildningen består av följande kursmoment:
Anläggnings- och processkunskap
Automation
Lagkrav
Felsökningsmetodik
Drift- och underhållsrutiner
Praktisk anläggningskunskap
LIA
Examensarbete
En del av utbildningen är lärande i arbete (LIA) där den studerande befinner sig ute på en arbetsplats och omsätter samt utökar sina kunskaper med stöd från organisationens personal och utsedd handledare.

Efter avslutad utbildning kan du arbeta som:
Drifttekniker inom reningsverk
Drifttekniker inom vattenverk
Drifttekniker inom ledningsnät

Utbildningen är på totalt 210 Yh-poäng.
Undervisningen sker på heltid och distans under 1 år med 6 st träffar i Umeå. De fysiska träffarna varar 2-3 dagar vardera och berör olika moment i utbildningen. Dessa träffar är mycket viktiga att delta på då vissa moment endast tas upp/visas/övas på endast vid dessa tillfällen.

Lärarledd undervisning 2-3 halvdagar/vecka via Teams. Den studerande har tillgång till Microsoft 365 under hela studietiden.

Vi byter namn, Norrlands Yrkeshögskola blir Lexicon YH. Samma utbildningar, samma personer, samma kvalitet och service!

Lexicon Yrkeshögskola AB