Medicinsk sekreterare

Bunden | Tumba

En medicinsk sekreterare, eller vårdadministratör, utför administrativt arbete och är en nyckelperson inom hälso- och sjukvårdens administration.

1 augusti 2024

Yrkesrollen som medicinsk sekreterare passar dig som är strukturerad, gillar att skriva och är intresserad av det svenska språket. Som medicinsk sekreterare är du en viktig kugge i vårdorganisationen. Du samverkar med läkare, sjuksköterskor, undersköterskor samt annan administrativ personal. Du kommer att arbeta med journalskrivning efter diktat, receptionsarbete där du tar emot patienter och bokar tider samt sköter remisshantering, men även arbetsuppgifter inom ekonomi som fakturahantering och avvikelsehantering förekommer. Det kan också vara aktuellt att ta fram och analysera statistiska underlag.

Arbetet är roligt, utvecklande och varierande, vilket kräver att du är serviceinriktad, flexibel, strukturerad, noggrann och klarar av att hantera många arbetsuppgifter samtidigt.

Den administrativa yrkesrollen inom hälsa och sjukvård förändras kontinuerligt, inte minst på grund av den tekniska utvecklingen. Jobbet kan därför innehålla delaktighet i utredningar, sammanställningar och presentation av framtaget material. Yrkesrollen ställer höga krav på kommunikativ förmåga och goda kunskaper i det svenska språket.

Efter utbildningen kan du arbeta som medicinsk sekreterare eller vårdadministratör på exempelvis sjukhus eller vårdcentral, inom företagshälsovård, forskningscentra eller läkemedelsföretag.

Yrkesroller:
- Medicinsk sekreterare