Logistiksamordnare

Distans | Sundsvall

Vill du utbilda dig för att kunna samordna, samverka och följa en hel flödeskedja och knyta till dig spetskompetens för ökad kvalitet, hållbarhet?

13 januari 2025

Logistik berör alla verksamheter på ett eller annat sätt; inom såväl det kommersiella som inom transport och samhällsnytta, och oberoende av om det rör varor eller tjänster, privat eller offentlig sektor.

De stora satsningar på E-handel, transporter och logistikanläggningar, liksom behovet av en krisberedskap för vatten-, livsmedel-, bränsle- och läkemedelsförsörjning, ökar efterfrågan på yrkesrollen. Därtill har yrket förändrats genom tekniska innovationer och digitalisering, samt ett hållbarhets- och miljötänk som kräver uppdaterad utbildning inom dessa områden för en logistiksamordnare.

För att kunna skapa effektiva logistiklösningar är det viktigt att kunna se de olika flöden som finns i en verksamhet; både gods- och materialflöden och informations- och kapitalflöden.

Som logistiksamordnare behöver man ha både teoretiskt och praktiskt kunnande, samt en utvecklad problemlösningsförmåga. Man måste kunna arbeta på både en strategisk och en operativ nivå med olika logistiklösningar, och yrkesrollen kräver att man kan planera för hela logistikflöden och ha beställarkompetens för att kunna knyta till sig spetskunskap där så krävs.

Sundsvalls kommun, Vuxenutbildningen