Ljud & Musikproducent

Bunden | Stockholm

Ljud & Musikproducent är utbildningen för dig som älskar att skapa musik och vill lära dig möjligheterna som finns inom världen av ljud!

1 augusti 2024

Ljud & Musikproducent är en tvåårig heltidsutbildning för dig som älskar att skapa musik och vill lära dig möjligheterna som finns inom världen av ljud. Under denna utbildning får du hands-on kunskaper med hjälp av vår praktiska learning-by-doing approach, möjligheten att testa dina kreativa vingar genom hela utbildningen och chansen att sätta dina gränser på prov med skarpa projekt och uppdrag direkt från musik- och mediabranschen.

Du kommer också att få kompetenserna du behöver för att kunna navigera din framtida arbetsroll, oavsett om du vill bli en självständig entreprenör eller om du vill bygga framtidens ljud & musikbransch i teamet hos något av Sveriges dynamiska ljud & musikbolag.

I denna utbildning jobbar vi projektbaserat med målsättningen att du ska kunna få jobb eller kunna skapa dina egna arbetsmöjligheter direkt efter din examen, och genom att sätta dig direkt i de kreativa branschernas centrum, ger vi dig en möjlighet att bli en del av den content-drivna framtiden.

Eftersom utbildningen har en nära samverkan med ditt framtida yrkesliv så får du direkt tillgång till värdefulla kontakter och kommer att ha möjlighet att bygga din karriär som musikproducent, ljuddesigner, musikentreprenör eller mycket mer direkt efter avslutad utbildning. Genom utbildningen får du en bred praktisk erfarenhet av att jobba med många olika typer av projekt, vilket kommer ge dig kompetenser att jobba inom musikbranschen, spelbranschen, filmbranschen och mediabranschen. Samtliga branschen inom vilka ljud och musik har en stor roll, som bara väntas öka.

Vår moderna utbildningsmetod och samtida kursinnehåll gör dig till en stark konkurrent på marknaden, och vi ger dig också verktygen för att kunna skapa egna möjligheter och navigera hinder på din väg ut i arbetslivet.

Hela utbildningen är totalt 400 YH-poäng, fördelat på två års heltidsstudier. Dessa 400 YH-poäng innefattar de kurser som du kan se nedan:

Ljud och musikproduktion - grund
Låtskriveri och komposition