Koordinator inom besöksnäringen

Bunden | Båstad

Hos oss får du en bred utbildning med många olika jobbutgångar!

1 augusti 2024

Koordinator inom besöksnäringen är en bred utbildning med många jobbutgångar. Det innebär att du inte bara måste välja en yrkesroll. De som gått utbildningen jobbar idag bl.a. som projektledare, marknadskoordinator, näringslivsutvecklare, turismanordnare, konferensansvarig eller inom reception och bokning. Sista terminen gör du en individuell fördjupning inom det område som lockar dig mest. Denna 80 veckor långa utbildning öppnar många olika dörrar i en spännande och växande bransch!

RUSTA DIG MED FRÄSCHA KUNSKAPER
Utbildningen är indelad i kurser utifrån yrkesområden inom besöksnäringen för att skapa en helhetsbild för området. Utbildningen inleds med grundläggande kunskaper inom bland annat turism, ekonomi och marknadsföring, vilket ger en bred kunskapsbas att utvecklas från. Därefter fokuserar utbildningen på mer specifika områden som t.ex. besöksnäring, projektledning, försäljning, affärsutveckling och ledarskap. Detta i kombination med fyra LIA-perioder ger dig en helhetssyn, praktisk erfarenhet och ett brett nätverk.

SPETSKOMPETENS MED INDIVIDUELL FÖRDJUPNING
Under utbildningens sista del sker en individuell fördjupning som ger spetskompetens för arbete i branschen. Efter examen kan du t.ex. arbeta inom turismutveckling, projektledning, eventproduktion, affärsutveckling eller marknadskommunikation. Du erbjuds även att genomföra en s.k DISC-analys. Denna hjälper till att bättre förstå sig själv och andras beteenden. DISC är ett av världens mest använda personlighetsverktyg för att utveckla människors självkännedom och kommunikation.

UTBILDNINGENS UPPLÄGG
Denna utbildning är på heltid och bunden till Båstad. Alla teoretiska pass är förlagda i Båstad (totalt 52 veckor) och resterande 28 veckor (fördelat på fyra olika perioder under utbildningen) är s.k. LIA som du kan förlägga geografiskt där du önskar. En vanlig dag brukar starta kl. 9 och vara slut ca 16. Önskas boende i Båstad finns det gott om möjligheter. Ett veckoschema brukar innefatta ca 3,5 dagar teoretiska studier och resterande tid kan nyttjas till grupparbete och/eller individuella projekt som ingår i angiven kurs moment. Som sagt är de flesta fysiska träffar men digitala föreläsningar förekommer självklart också.

LÄRANDE I ARBETE (LIA)
Under 28 veckor kommer du att utbildas på olika företag i branschen där du får möjlighet att omsätta dina teoretiska kunskaper praktiskt. LIA fördelas över fyra perioder som gör att du utbildas och utvecklas inom flera inriktningar/nivåer.
Akademi Båstad Yrkeshögskola har lång erfarenhet av YH-utbildning och samarbetar med många ledande företag, vilket skapar ett värdefullt kontaktnät. Vår utbildning är en väl inarbetad rekryteringsbas för branschen.

FÖRDELAR MED OSS
Våra innevarande studerande har bl.a. framfört följande fördelar med att studera på denna utbildning:
• Vi har drivit utbildningen länge och har ett väl inarbetat nätverk (en student träffar ca 120 personer/företag under sina 80 utbildningsveckor).
• De kursansvariga kommer från näringslivet.
• Det är en liten skola där vi ser alla studerande och skolans personal är dagligen anträffbar.
• Alla erhåller ett personlighetstest och för tillfället använder vi oss utav DiSC-profilen.
• Fyra LIA-perioder ute i näringslivet.
• De studerande får genomföra en hel del live-projekt.
• Vi erbjuder löpande studerandesamtal.

Båstads kommun Akademi Båstad