Järnvägsprojektör (EST)

Distans | Stockholm

Var med och skapa framtidens järnväg! 🚄

26 augusti 2024

Läs till Järnvägsprojektör på distans och få en bra karriär och lön när Sverige storsatsar på spårbunden trafik. Oavsett om det är tåg, spårvagn eller tunnelbana så är du med och utvecklar framtidens samhälle. Idag finns det en mycket stor brist på kompetens och arbetskraft inom området så chanserna till jobb efter utbildningen är mycket stora.

Vad gör en Järnvägsprojektör?
Som järnvägsprojektör arbetar du oftast med att projektera järnvägsteknik. Du ritar och planerar lösningar för olika typer av infrastrukturprojekt inom spårbunden trafik. Det kan vara att exempelvis konstruera spårprojekt i CAD eller andra digitala programvaror.

STI:s utbildning
Du får kunskaper om tekniken i järnvägen med fokus på el, signal och telesystem. Du ritar och konstruerar järnvägssystem i CAD och andra digitala programvaror.

Under utbildningen har du några obligatoriska träffar i STI:s lokaler i Stockholm. Din undervisning sker annars främst via online med föreläsningar, projektarbeten och laborationer.

YH-programmet Järnvägsprojektör är en distansutbildning som är två år lång. Det ingår två längre praktikperioder på företag i branschen (LIA). Välkommen till STI!

Stiftelsen Stockholms Tekniska Institut