Industrirörtekniker

Bunden | Karlstad

Satsar du på toppjobben inom industrin? Utbildningen Industrirörtekniker öppnar vägen till välbetalda, kvalificerade montörsarbeten.

26 augusti 2024

Utbildningen Industrirörtekniker öppnar vägen till välbetalda, kvalificerade montörsarbeten på till exempel pappersbruk, fjärrvärmeverk, oljeriggar och kärnkraftverk.. Efter dina avslutade studier är du expert på rörmontering och underhållsarbete inom industrin.

Som industrirörtekniker jobbar du med montering och svetsning av rör som utsätts för höga tryck. Detta ställer stora krav på hantverksskicklighet, noggrannhet och inte minst säkerhetstänkande. Att känna till olika regelverk och standarder är därför en viktig del i utbildningen. Likaså den isometriska (3D) ritningsläsningen som förekommer inom branschen.

I utbildningen varvas teori och praktik för att du ska få de kunskaper som motsvarar arbetsmarknadens höga krav. Under utbildningen lär du dig bland annat ritningsläsning, svetsteknologi, avancerad rörmontering, svetsmetoder i TIG och MMA i olika material, ellära, tolka tekniska tabeller, beräkningar och tillverkningar av fästanordningar samt branschspecifika regler.

Du som väljer Industrirörtekniker får en mycket kvalificerad utbildning och våra svetskurser förbereder dig för de krav som ställs för svetscertifikat. Det efterfrågade behovet av industrirörtekniker är stort. Du har därför stora möjligheter att få jobb direkt efter utbildningens slut.

Yrken som utbildningen leder till: industrirörtekniker, industrirörmontör (rörmontör), rörsvetsare, svetsare, montör och byggnadssmide.

Kurser i utbildningen:
Branschkunskap, 15 yhp