Instrument och steriltekniker

Distans | Linköping

Som steriltekniker blir du en avgörande länk i vårdkedjan när det gäller att säkerställa desinfektion och sterilisering.

Omfattning 315 YH-poäng (ca 1,5 år)

13 januari 2025

Nya operationsmetoder och komplicerade instrument ställer högre krav på den personal som arbetar på steriltekniska enheter. Som steriltekniker har du en viktig del av vårdkedjan, där du bidrar till att sjukvården har rätt förutsättningar till att förhindra att vårdrelaterade infektioner uppstår. I din yrkesroll hanterar du kirurgiska instrument från det att de kommer från operationssal, till att de blir sterila och kan användas på nytt. Vanliga arbetsuppgifter är instrumentvård, funktionskontroller och paketering av kirurgiska instrument, samt att ansvara för desinfektions- och steriliseringsprocesser.

Vårdrelaterade infektioner är den vanligaste vårdskadan i Sverige, vilket gör att en sterilteknikers kunskap krävs för att kunna utföra patientsäkra operationer och ingrepp. En steriltekniker behöver ha teknisk kompetens, kombinerat med kunskaper inom mikrobiologi och vårdhygien. Yrkesrollen passar dig som är noggrann, strukturerad och som vill ha ett viktigt jobb där du är med och gör skillnad!

Ta ditt nästa karriärsteg hos oss på YH Akademin!

YH Akademin AB