Producent film och tv-drama

Bunden | Stockholm

En utbildning för dig som vill arbeta med det övergripande ansvaret för hela produktionen inom Film och Tv-branschen

Omfattning 330 YH-poäng (ca 1,5 år)

7 januari 2025

31 oktober 2024

Äntligen en Producentutbildning i Stockholm! Som Producent inom film och tv har du det övergripande ansvaret över produktionen. Det innefattar bland annat ansvar för produktionens budget och säkerställa kostnadstäckning i projektet. Du arbetar även med andra delar av produktionen så som rekrytering, projektplanering, marknadsföring etc. Det är en bred och fartfylld roll med mycket ansvar. Under inspelningen reser du sannolikt med teamet på olika locations. Där upprättas ett lokalt produktionskontor för planering och administration av inspelning samt säkerställer att allt finns för att genomföra arbetet.

Vad kan du förvänta dig
Du kommer bland annat att få insyn i rekryteringsprocessen av filmteamet och få lärdom om produktionens alla avtal och förhandlingar med skådespelarnas agenter. Gemensamt för branschen är att det behöver ske snabbt, säkert och hållbart. Du kommer även få delta i samarbetet med underleverantörer både framför och bakom kameran. Utbildningen kommer ge dig värdefulla kontakter med producenter och du får chans att arbeta med både projektutveckling och produktion på ett etablerat film- eller tv-bolag.

Vem lämpar sig utbildningen för?
Som person är du en lösningsorienterad organisatör med ordning och reda. Du är tydlig i din kommunikation och dokumentation och trivs med att förbereda och planera. Du har en förståelse för arbetsprocesser i kreativa näringar och ser fördelar med att arbeta på frilansbasis.

Utbildningen lämpar sig för dig som har lite erfarenhet i branschen eller har en bakgrund inom ekonomi och projektledning, kanske från en annan bransch. Eller så har du arbetat något år på produktionsbolag inom film och tv och vill ta nästa kliv upp i din karriär. Detta är dock inget krav

Newton Kompetensutveckling AB