Ekonomi- och redovisningskonsult

Bunden | Göteborg

Vill du arbeta med ekonomi och redovisning i en allt mer digital miljö där kundbemötande och kundrelationer är a och o?

2 september 2024

25 juni 2024

Ekonomi- och redovisningskonsult

Utbildningen ger dig den teoretiska kompetens du behöver för att arbeta som redovisningskonsult, ekonomiansvarig inom små och medelstora företag, revisionsmedarbetare eller skattehandläggare. Utbildningen ger dig den teoretiska kompetens du behöver för yrkesbeteckningen Auktoriserad redovisningskonsult.

Vad gör en ekonomi- och redovisningskonsult?

Som ekonomi- och redovisningskonsult kan du ha många och varierande uppgifter, till exempel:
Löpande bokföring inklusive avstämningar och skattedeklaration
Ekonomisk rådgivning, upprättande av bokslut, årsredovisningshandlingar och inkomstdeklarationer för små och medelstora företag
Revisionsarbete, skattehandläggning, löne- och ekonomiadministration, bolagsbildning och bolagsärenden samt ekonomisk konsultation
Controllerarbetsuppgifter såsom upprättande av för- och efterkalkyler, budgetarbete, finansieringsfrågor, internredovisningsfrågor och analysarbete. Arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga och ett gott kundbemötande.

Utbildningens omfattning och innehåll

Utbildningen omfattar 400 YH-poäng, vilket innebär två års heltidsstudier. En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete). LIA innebär att du utbildas i skarpt läge ute på en arbetsplats. Förutom arbetslivserfarenhet och träning i yrkesrollen får du kontakter i arbetslivet som ofta leder till jobb efter examen. .

Utbildningen ger dig den teoretiska kompetens du behöver för yrkesbeteckningen Auktoriserad redovisningskonsult. Under utbildningen lär du dig bland annat att planera och utföra kvalificerade arbetsuppgifter inom bokföring, redovisning och ekonomistyrning, arbeta med analyser, kontroller, undersökningar av intäkter och kostnader, kalkyler och budgetering.
Kunskap om relevanta delar av juridiken, exempelvis avtalsrätt, bolagsrätt, skatterätt, arbetsrätt, immaterialrätt och konkursrätt.
Ge professionell rådgivning anpassad till kundens behov.

Göteborgs Stad, Yrgo