Drifttekniker/Processoperatör

Distans | Oskarshamn

Siktar du på en snabb karriär inom teknik och tillverkning där du har en nyckelroll i produktionen? Utbilda dig till drifttekniker/processoperatör!

19 augusti 2024

Som drifttekniker/processoperatör arbetar du tillsammans med dina kollegor i skiftlaget med att övervaka produktionen, lösa problem och utveckla såväl process som produkt. En del av arbetet sker i kontrollrum och en del ute i anläggningen. Du arbetar alltså både praktiskt och med att tänka ut och hitta lösningar på problem. Du får stort eget ansvar och arbetar med både människor och maskiner. Drifttekniker och processoperatör är egentligen olika namn på samma arbete, beroende på vilken bransch du jobbar i.

Utbildningen ges på distans med träffar i Växjö eller Oskarshamn. Dessa träffar är obligatoriska och innehåller schemalagd undervisning på den valda studieorten. Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar och grupparbeten, dels via en digital lärplattform och dels på plats på studieorterna. Under utbildningen genomförs studiebesök på olika branschrelaterade företag.

Tre arbetsplatsförlagda kurser (en fjärdedel av utbildningen), Lärande i arbete (LIA), ingår i utbildningen. Under LIA-kurserna får du omsätta teoretiska kunskaper i praktiken ute på arbetsplatser. Det ger möjlighet till direktkontakter med arbetsgivare, och en god insikt i ditt framtida arbete redan under utbildningens gång.

Oskarshamns kommun, Nova Utbildning, FoU & Affärsutveckling