Art Director & Copywriter

Bunden | Göteborg

En utbildning för dig som vill skapa kommunikation som når ut och berör – från idé till färdigt koncept.

1 januari 2025

För dig som vill skapa kommunikation som når ut och berör – från idé till färdigt koncept. Art Director & Copywriter är en tvåårig kreatörsutbildning med två inriktningar, Art Director och Copywriter. Du väljer själv inriktning när du ansöker, men studerande från båda rollerna jobbar tätt ihop under utbildningen – precis som i arbetslivet.

Som Art Director ansvarar du för det visuella uttrycket, och som Copywriter för textinnehållet. Fokus är att tillsammans skapa utmanande, idébaserad kommunikation utifrån ett tydligt syfte och mål. Efter avslutad utbildning kan du till exempel arbeta på reklam- och kommunikationsbyrå, eller inhouse på företag. Många väljer också att frilansa.

Utbildningens kursplan omfattar hela kommunikationsprocessen från research, omvärldsspaning, analys, branding, positionering och kommunikativ strategi till insikts- och idéarbete, kreation, presentation och praktiskt genomförande och planering av kampanjer i olika media. Utbildningen är på heltid och genomförs i ett högt tempo med schemalagd undervisning under samtliga av veckans vardagar. Undervisningen består av föreläsningar från branschsrepresentanter, gruppdiskussioner och arbete med skarpa projekt. Efter examen kommer du att ha en bred kunskapsbas och praktisk erfarenhet av hur samarbetet mellan kreatör och kund fungerar.

LIA/Praktik
Cirka en tredjedel av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Göteborgs Stad, Yrgo