Bank- och försäkringsrådgivare

Bunden | Göteborg

Är du en service- och målinriktad person som vill ha ett utåtriktat arbete? Ser du såväl helhet som detaljer och är noggrann?

2 september 2024

15 april 2024

Vill du jobba med rådgivning, ekonomi och försäljning? Som bank- eller försäkringsrådgivare ger du kvalificerad rådgivning till privatpersoner och företag. Du har god samarbetsförmåga och ett servicetänk utöver det vanliga. Utbildningen ger dig en bred kompetens att kunna arbeta inom både bank- och försäkringsbranschen.

Som rådgivare inom bank- eller försäkringsbranschen arbetar du huvudsakligen med rådgivning och försäljning. Arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga och ett gott bemötande.

Bankrådgivare
Som bankrådgivare bokar, förbereder och genomför du kvalificerade kundmöten med privatpersoner eller företag. Ditt mål är att hitta en helhetslösning för varje kund. Det kan handla om privatrådgivning vid bostadsköp eller pensionssparande eller företagsrådgivning vid bolagsbildning. Du jobbar också med försäljning av banktjänster.

Andra möjliga yrkestitlar är privatrådgivare, företagsrådgivare och placeringsrådgivare. Efter några år finns det ofta goda möjligheter att avancera och jobba som exempelvis internutbildare, projektledare, affärsutvecklare eller chef.

Försäkringsrådgivare
Som försäkringsrådgivare jobbar du med kundservice och försäljning av försäkringar till privat- eller företagskunder. Du kan också jobba med att handlägga försäkringsärenden, förvalta kundportföljer, bedöma risker och utreda skador som den försäkrade råkat ut för.

Andra möjliga yrkestitlar är skadereglerare, riskbedömare/underwriter, handläggare, försäkringsmäklare och förmedlarassistent. Efter några år finns det ofta goda möjligheter att avancera och jobba som exempelvis internutbildare, projektledare, affärsutvecklare eller chef.

Du lär dig bland annat att genomföra kundmöten utifrån de lagar och regelverk som reglerar marknaden
att ge rådgivning som är anpassad efter kundens behov och med hänsyn till etik och moral
att arbeta med de IT-verktyg som används i branschen och hur kundservice fungerar i digitala kanaler
om de produkter och tjänster som banker, finansinstitut och försäkringsbolag erbjuder och vilken roll banker och försäkringsbolag har i samhället
ekonomi, med betoning på redovisning, analys och finansiell ekonomi
nationalekonomiska teorier och hur de, tillsammans med ekonomisk politik, påverkar de finansiella marknaderna
att kommunicera professionellt på engelska med relevant yrkesterminologi.
Utbildningen ger dig goda förutsättningar att ta SwedSecs licens för rådgivning, SwedSecs licens för bolån och Insuresecs licens för liv, sak och person.

Mer information om utbildningen: https://www.yrgo.se/utbildningar/bank-och-forsakringsradgivare/

Göteborgs Stad, Yrgo