Tilläggsutbildningen för yrkesverksamma hovslagare

Distans | Flyinge, Strömsholm, Wången

Omfattning 200 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 juli 2024

15 april 2024

Påbyggnadsutbildning för dig som redan jobbar som hovslagare och vill utöka din kompetens och bli godkänd hovslagare. Du får mer kunskap om att arbeta för att öka hästens hållbarhet och prestation. Även för redan godkända hovslagare som vill utvecklas! Sök vår tilläggsutbildning. Kostnadsfri utbildning. 75 % 1 år på distans.
Tilläggsutbildningen är en vidareutbildning för yrkesverksamma hovslagare inom såväl trav- som ridsporten. Utbildningens upplägg är baserat på att du som yrkesverksam hovslagare ska kombinera det egna företagandet med kompetensutveckling. Undervisningen sker både på plats i skolan och ute i externa stallar samt i din egen verksamhet. Den externa undervisningen ger en utveckling av det egna nätverket. Du får möjlighet att arbeta och studera den högpresterande hästen i dess rätta miljö. Du får arbeta med professionella hästmänniskor och ta del av deras erfarenhet och kunskap. Du får möjlighet att arbeta med professionellt och långsiktigt avelsarbete där vikten av god hovvård står i centrum.

Utbildningen är baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet förankrad i hästnäringen.
Fysiologisk skoning, vilket bland annat innefattar benets anatomi, fysiologi, biomekanik och exteriör samt beslagets fysiologiska utförande.
Hovsjukdomar, skador, hovreparationer avseende orsak, symptom, behandling och prognos samt lämpliga sjukbeslag. Utvecklingen från föl till vuxen häst avseende hovar och benställning. Smittskydd och lagstiftning.

Flyinge AB