Utbildningsalternativ

Inom yrkeshögskolan finns olika utbildningsalternativ och upplägg. Vi arbetar på att få in alla utbildningar i vår sökmotor men så länge ber vi dig använda länkarna nedan för att få information om hela utbudet.

Program

Utbildningar som är minst 100 YH-poäng, vilket motsvarar ett halvårs studier på heltid. De flesta program är 1–2 år långa och innehåller praktik, LIA (Lärande i arbete). Från 200 YH-poäng kan de leda till en examen.

Hitta program

Kurser

Utbildningar som är upp till 99 YH-poäng, vilket motsvarar ett halvårs studier på heltid. Vänder sig främst till dig som redan är yrkesverksam och vill fylla på med mer kompetens eller är i behov av omställning.

Hitta kurser

YH-flex

En snabbare och mer flexibel väg till examen för dig som redan har yrkeskunskaper som motsvarar en betydande del av ett program.

Hitta YH-flexutbildningar

Enstaka kurser/kurs på tom plats

Ibland finns möjlighet att ansöka till delar av ett program. Vissa skolor erbjuder detta när det finns tomma platser.

Hitta enstaka kurser/kurs på tom plats

Uppdragsutbildningar

Företag, offentliga aktörer och andra organisationer kan köpa hela eller delar av en yrkeshögskoleutbildning som uppdragsutbildning.

Hitta uppdragsutbildningar

Studievägledning

Om du vill ha stöd av en studie- och yrkesvägledare ska du vända dig till din kommun eller till Arbetsförmedlingen. Vi har ingen studievägledare hos oss och kan tyvärr inte hjälpa dig med vägledning.