Svenska med yrkesinriktning hjälpte Azadeh klara studierna

Innan Azadeh Askari pluggade på yrkeshögskolan med svenskt språkstöd vågade hon inte skriva journalanteckningar på jobbet. Nu skriver hon och känner sig trygg i yrkesrollen."Alla som behöver borde ta chansen att studera med svenska med yrkesinriktning", säger hon.

Kvinna håller upp diplom

När Azadeh Askari tog examen fick hon stipendium för att hon studerat så intresserat och ständigt velat fördjupa sina kunskaper. Något som blev möjligt tack vare det extra stöd hon fick med yrkessvenskan.

Inom yrkeshögskolan ges de flesta utbildningar på svenska. Det innebär att man måste vara tillräckligt bra på språket för att komma in på utbildningen. Men även om man är behörig till studierna kan det vara svårt att lära sig ett yrke och klara av yrkessvenskan om man har ett annat modersmål.

Så var det för Azadeh Askari i Örebro. Hon kommer ursprungligen från Afghanistan och hade utbildat sig till undersköterska i Sverige och bland annat jobbat inom socialpsykiatrin. Men när hon försökte studera på universitet gick det inte så bra och hon hoppade av.

– Jag ville ändå utbilda mig och googlade på nätet efter utbildningar. Då hittade jag specialistundersköterska med barninriktning på yrkeshögskolan. Jag hade jobbat på HVB-hem och varit familjhem och kände att det här kunde passa mig, säger hon.

Stöd med yrkessvenska

Redan i början gjorde skolan en kartläggning av alla studerande och de eventuella behov av stöd som kunde finnas. Azadeh har annat modersmål och dessutom dyslexi, så hon blev erbjuden det som inom yrkeshögskolan kallas SMY, undervisning i svenska med yrkesinriktning.

– Jag visste inte vad det innebar när jag fick frågan. Men det var verkligen jättebra. Jag fick till exempel lärarens powerpoint-presentation i förväg så att jag kunde läsa igenom den innan lektionen. Det jag fortfarande inte förstod efteråt gick jag igenom med min lärare i svenska. Då pratade vi om svåra ord, terminologi och sådant.

Mer motivation

Från början hade Azadeh funderat på om studierna skulle bli för svåra för henne. Men när hon fick hjälp i svenska kände hon att säkerheten steg.

– Man blir mer motiverad om man får den hjälp man behöver. Jag kände att den här gången kommer jag att klara det här.

På frågan om Azadeh hade kommit igenom utbildningen utan SMY svarar hon:

– Jag kanske hade klarat utbildningen men det hade blivit väldigt kämpigt. Jag hade säkert fått lägga dubbla tiden i sådana fall. Och med tanke på att jag också jobbade medan jag pluggade hade det kunnat bli svårt att hinna det.

Dörrar som öppnades

Nu jobbar Azadeh Askari dels som behandlingspedagog på ett hem för missbrukare, dels inom barn- och ungdomspsykiatrin. Hon känner att hon fick lära sig enormt mycket om barns utveckling och beteende under utbildningen och att hon har väldigt god nytta av det i sitt arbete. Men stödet hon fick i svenska öppnade fler dörrar för henne.

– Jag hade en kort grundskoleutbildning från mitt hemland, bara sex år. Jag kunde egentligen mest läsa och skriva och inte så mycket mer. Så när jag började jobba i vården i Sverige kände jag mig vilsen. Det var som om patienterna var i en skog, och jag irrade runt i den. Jag undvek att skriva journalanteckningar eftersom jag inte visste hur man skulle göra. Jag var rädd att skriva fel och skapa missförstånd.

Rekommenderar andra

Efter YH-utbildningen med språkstödet SMY känner Azadeh att hon är på trygg mark.

– Nu skriver jag journalanteckningar. Jag har fått lära mig om diagnoser, sjukdomar, läkemedel och vilket språk man ska använda när man diskuterar dem. Inom vården jobbar man i team och det är viktigt för mig att jag kan uttrycka mig utan att skapa missförstånd eller irritation hos mina kollegor.

– Jag skulle verkligen rekommendera andra att gå den utbildning som jag har gått, om de arbetar med barn och unga. Men också att ta chansen och få hjälp med svenska om det behövs. Det var guld värt.