Elektroniktekniker

Bunden | Jönköping

Är du fascinerad av teknik och lockas av tanken att arbeta med elektronikutveckling? Gå utbildningen till elektroniktekniker!

26 augusti 2024

Öppen för sen anmälan

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Elektronik finns idag i allting och elektronikbranschen blir alltmer viktig för alla andra branscher och industrier. Elektronik har integrerats i nästan alla områden idag och elektronikbranschen spelar en alltmer central roll för olika branscher och industrier.

Efter utbildningen kan du jobba som Elektroniktekniker, Testtekniker, Produktionstekniker, Produkttekniker, Produktionsberedare inom elektronik. Utbildningen ger dig spetskompetens inom elektronik och - rustar dig för att kunna hantera service och reparation av elektronik. Du kommer att förvärva en gedigen förståelse för de olika delarna av kretsfunktionen. Dina färdigheter kommer inkludera lödning, inspektion och bedömning av kvalitet. Dessutom kommer du att kunna konstruera och designa kretskort samt planera och förbereda produktionen inom elektroniktillverkning.

Arbetsmarknaden är väldigt god för personer med elektronikkompetens och kompetensen är mycket eftertraktad.

Utbildningen har tagits fram i nära samarbete med företag inom tillverkningsindustrin så att den direkt svarar mot branschens kompetensbehov. Den omfattar många praktiska moment där du kommer att få lära dig hur man arbetar som elektroniktekniker. I utbildningens ledningsgrupp ingår representanter från bland annat Fagerhult, Saab Surveillence, Kitron, Afry och Saab Training och Simulation.

Under utbildningen dyker du ner i världen av elektronik! Utbildningen tar dig direkt till hjärtat av elektroniken – nämligen kretskortet. Du fördjupar dig i elektroniska komponenter och får förståelse för hur elektriska apparater verkligen fungerar. Stegvis kommer du att lära dig hur varje komponent samspelar för att skapa en enhet som fungerar som den ska.

Under utbildningen fördjupar du dig inom flera områden. Lödningskursen kommer att ge dig kunskap om avsyning och lödning, och utgör grunden för certifiering, kontroll och avsyning i din framtida yrkesroll. Vidare kommer du att utforska de mångfacetterade komponenterna som utgör själva kretskortet, från dioder till transistorer, OP-förstärkare och DC-DC-omvandlare. Successivt bygger du upp din förmåga att designa och skapa kretsar i 3D programvara och fördjupar dig sedan i problemlösning och kretsscheman. Utbildningen ger dig färdigheter att felsöka analoga och digitala kretsar samt reparera elektronikprodukter. Du får kunskap om driftsäkerhet, underhåll, produktionsekonomi och produktionsteknik.

Utbildningen sker i en välutrustad elektronikverkstad där du får laborera och öva praktiskt under utbildningen. Du utvecklar din förmåga att analysera och reparera elektronik. Våra utbildare har lång erfarenhet av elektronikbranschen.

Våra yrkesutbildningar lägger stor vikt vid praktiska färdigheter och målet är att du ska vara väl förberedd för ditt kommande yrke och kunna få rätt arbete direkt efter utbildningen. Därför består 25 procent av utbildningen av praktik i form av LIA (Lärande i arbete) ute på ett eller flera företag. Det ger dig möjlighet att direkt få testa dina nyförvärvade kunskaper i verkligheten, samtidigt som du får viktiga kontakter i branschen.

Utbildningen är kostnadsfri och finansieras med statliga medel. Som studerande är du också berättigad till stöd från CSN.

Tekniska Högskolan i Jönköping, Jönköping University, är ansvarig utbildningsanordnare och utbildningen genomförs av Yrkeshögskolan i Jönköping.

Tekniska Högskolan i Jönköping AB