Köksmästare

Bunden | Göteborg

Vill du utbilda dig till köksmästare? Du får lära dig ledarskap, ekonomi & inköp, mat & hälsa samt matsedelsplanering med fokus på miljö och ekologi.

Examen Ingen examen

Undervisningsspråk Svenska

Kvalifikationsnivå (SeQF) Inte nivåplacerad

13 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Köksmästarutbildningen riktar sig till dig som är kock eller har en grundutbildning inom yrkesområdet. Under utbildningen lär du dig bland annat:

Teorier, modeller och verktyg för att driva en lönsam och effektiv köks- och restaurangnäring
Menyplanering och näringsberäkning anpassade efter olika målgruppers behov och med hänsyn till aktuella näringsrekommendationer
Livsstilars faktorer på mat och hälsa
Kunskaper om inköpsprocesser, förhandling, leverantörsrelationer och logistik/lagerstyrning
Genomförandet av livsmedelsupphandling/inköp
Regler, lagar och förordningar inom personal- och arbetslagsområdet
Livsmedelslagstiftningen, rutiner, tillämpad mikrobiologi samt lagstiftande krav och branschriktlinjer
Ekonomisk planering, verksamhetsmål samt operativa driftsfrågor på ledningsnivå inom olika köksverksamheter

LIA (praktik)
LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är av många en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Under LIA:n får du träna på din framtida yrkesroll, testa dina nya kunskaper och knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

Studieupplägg
Utbildningen är ettårig, platsbunden (ej distans) och går på 75 procent. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av praktiska moment, föreläsningar och studiebesök. Två dagar per vecka är schemalagda, resten av tiden består av självstudier.

Vi arbetar tätt ihop med branschen och de flesta föreläsare och handledare är yrkesverksamma personer inom området.

Samarbete med arbetslivet
Vi har ett tätt samarbete med arbetslivet, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser. Utbildningen genomförs i samarbete med följande aktörer:

Göteborgs Stad – SOMM Restaurant & Winebar – Restaurang Familjen – Avalon Hotel – Restaurang Bhoga – Grythyttans Gästgiveri – SK Mat och Människor – Elite Plaza Hotel – St Jörgen park

Dessutom samarbetar vi med flera andra företag och organisationer som bland annat föreläser i utbildningen och tar emot studerande på studiebesök.

Göteborgs Stad, Yrgo