Apotekstekniker

Distans | Linköping

Skapa dig en karriär som apotekstekniker på bara 1,5 år! Var med och hjälp kunder med rådgivning om läkemedel och vägledning kring hälsa och egenvård.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

2 december 2024

15 september 2024

1 november 2025, 1 november 2026

Ett utåtriktat och omväxlande yrke: Många beskriver yrket som apotekstekniker som utåtriktat och omväxlande. Du kommer framför allt jobba med egenvårdsrådgivning, folkhälsofrågor, försäljning och varuhantering. För att kunna hjälpa till med recept och rådgivning behöver du receptbehörighet, och det får du i den här utbildningen. Det finns ett stort behov av kvalificerad personal – speciellt inom området egenvårdsrådgivning är apoteksteknikern en viktig yrkesperson.

Utbildning på distans med platsträffar i Linköping eller Sundsvall: För att kunna jobba som kvalificerad apotekstekniker läser du flera viktiga kurser. Vi kommer gå igenom butikekonomi och försäljning, egenvård, kundbemötande, logistik och mycket mer. Du läser främst utbildningen på distans, men kommer några gånger varje termin träffa kurskamrater och lärare på platsträffar i Linköping eller Sundsvall. Utbildningen går på heltid och motsvarar 40 timmar i veckan i arbetstid.

LIA, lärande i arbete, på ett apotek: För att verkligen lära dig apoteksteknikeryrket kommer du under flera perioder vara ute på LIA, lärande i arbete, på ett apotek. Det kommer vara olika fokus på de olika perioderna. Under LIA 1 fokuserar du på varuhantering och logistik, på LIA 2 ligger fokus på egenvård och i den sista delen, LIA 3, handlar det om recepthantering. Förutom att testa på kunskaperna från utbildningen på plats får du även ett utmärkt tillfälle att bygga kontaktnätverk för framtiden!

Efter utbildningen: När du gått klart utbildningen kan du jobba som apotekstekniker på apotek. Som apotekstekniker har du viktiga kunskaper om receptfria läkemedel och kan ge rådgivning till kunderna. Både kring egenvård och produkter eller när det är dags att söka vårdhjälp.

Den vanligaste arbetsplatsen är på vanliga apotek, men du kan även arbeta på så kallade dosapotek eller inom läkemedelsindustrin.

Lernia Utbildning AB