El och drifttekniker inom kraft- och värmeproduktion

Distans | Jönköping, Linköping

Du arbetar med drift och säkerhet och del i arbetet för en mer hållbar kraft- och värmeproduktion.

26 augusti 2024

Öppen för sen anmälan

17 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Här är yrket för dig som vill lära dig om hur kraft- och värmeanläggningar fungerar, hur du arbetar för att minimerar driftstopp eller störningar och hur du löser problem när de uppstår. El- och driftteknikern inom kraft- och värmeproduktion är en mycket efterfrågad yrkesroll med ansvar för drift och säkerhet och del i arbetet för en mer hållbar kraft- och värmeproduktion. Bli en viktig del i den gröna omställningen.

VAD ARBTAR DU MED?
Som el- och drifttekniker kan du arbeta på anläggningar inom värme- och kraftproduktion. Med din kunskap om ledarskap och gruppdynamik, styr- och reglerteknik samt kemi och miljö säkrar du en bra och miljövänligare produktion. Arbetsuppgifterna kan bestå av rondering, driftomläggningar och förebyggande underhåll samt driftövervakning från kontrollrum.

Dina uppgifter handlar om att planera felsökningar, analysera och åtgärda vanliga fel och processtörningar. Du utför även beräkningar av effekt, energi och verkningsgrad för komponenter på anläggningen.

I rollen som el- och drifttekniker ansvarar du för att planera, genomföra och följa upp energi- och resursbesparande åtgärder. Ge förslag på hur man kan optimera drift och produktion med hänsyn till miljö-, energi-, ekonomi samt driftsäkerhetsaspekter.

Energisektorn ser att rekryteringsbehovet är mycket stort under den kommande 3–5-årsperioden. Den tekniska utvecklingen har förändrat kompetenskraven där personer med rätt kompetens saknas och därtill ser man att den höga medelåldern gör att det behövs ersättningsrekrytera. Det innebär att den som utbildar sig till el- och drifttekniker inom kraft- och värmeproduktion har mycket goda förutsättningar att få arbete.

LIA - LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för distanslektioner, tentor, uppgifter osv. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans med uppgifterna. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även 12 fysiska träffar (sk närträffar) i Jönköping och är 1-2 dagar per tillfälle. Träffarna kan bland annat innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar och grupparbeten.

Notera att LIA:n vanligtvis inte genomförs på distans, utan sker oftast på plats. Du kan med fördel söka din praktikplats på eller i närheten av din bostadsort.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Denna utbildning är framtagen tillsammans med arbetslivet. Utbildningens innehåll är format efter dess krav på kompetens, vilket gör dig eftertraktad som examinerad el- & drifttekniker.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola