Tandsköterska

Bunden | Mariestad

Att arbeta som tandsköterska är ett omväxlande arbete med mycket patientkontakt. Du kommer ingå i ett team med en tandläkare och en tandhygienist.

Omfattning 325 YH-poäng (ca 1,5 år)

12 augusti 2024

15 april 2024

1 januari 2026, 1 augusti 2027

I yrkesrollen ingår allt från att ha egna patienter till att assistera tandläkaren vid behandlingar. Tandsköterskans arbetsuppgifter har på senare år blivit fler och mera självständiga.

Utbildningen genomförs som heltidsstudier med flexibel arbetsform, vilket innebär 2-4 schemalagda dagar per vecka och därutöver självstudier med möjlighet till handledning.

Teorilektioner varvas med praktiskt arbete i våra nya metodrum. Dessa kan också bokas för egen träning. Under tre LIA-perioder (Lärande i arbete) ska du som studerande tillsammans med en erfaren handledare tränas i att utöva yrket på en godkänd klinik.

Mariestads kommun, Dacapo Mariestad