CNC - och Robottekniker

Bunden | Trollhättan

CNC- och robottekniker är en bred CNC-utbildning där du lär dig att programmera maskiner utifrån ritningar och kvalitetssäkra produktionsflödeet.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

9 september 2024

2 juni 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Med den kompakta Yh-utbildningen CNC- och robottekniker, som varar i endast 1,5 år, kan du öppna dörren till en arbetsmarknad där behovet är stort. Många företag söker denna kompetens och du har stor chans att få jobb.

CNC (Computer Numerical Control) är datorsystem för styrning av verkstadsmaskiner. Under utbildningen CNC- och robottekniker kommer du att lära dig arbeta självständigt med att programmera och styra svarvar och fräsar med CNC. Du får även kompetens i robotteknik och kan arbeta med driftsättning av robot- system i automatiserade processer, där även service och felsökning ingår.

Kunskapscompaniet Ankaret AB