Byggprojektör BIM

Undervisningsspråk Svenska

1 september 2024

1 september 2025, 1 augusti 2026

Vill du jobba med bygg men saknar erfarenhet från byggbranschen? Då är Byggprojektör BIM något för dig! I utbildningen lär du dig hantera BIM och CAD där BIM (Building Information Management) är den nya metoden för att hantera all information som rör en byggnad. Detta gäller både i planeringsskedet av projektet, under uppförandet och driftsskedet.

UNDER UTBILDNINGEN LÄR DU DIG BLAND ANNAT
• byggprocessens olika delar och faser
• arbeta med BIM som metod
• hantera de datoriserade BIM-verktyg som används för modellering, kalkylering och konstruktion
• regler och föreskrifter som gäller för byggprojekt
• hållbart och energieffektivt byggande

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du jobba som byggprojektör, BIM-samordnare eller med produktionsplanering och kalkylering. Din framtida arbetsplats kan vara på arkitekt-, konsult- eller entreprenadföretag inom byggbranschen.

ATT ARBETA SOM BIM-PROJEKTÖR
Som byggprojektör jobbar du med flera olika programvaror när du skapar BIM-modellen. Du har ett helhetsansvar för att regler och föreskrifter följs och för att projektet har en minimal miljöpåverkan. Din roll är även att samordna arbetet för att modellen alltid hålls uppdaterad, vilket ställer höga krav på samarbetsförmåga.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Parallellt med undervisning sker handledarstödda egenstudier och studiebesök. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En tredjedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo