Kyl- och värmepumpstekniker

Distans | Tranås

För dig som är teknikintresserad, gillar att lösa problem och som vill arbeta både praktiskt och varierande.

2 september 2024

Öppen för sen anmälan

17 april 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Kyl- och värmepumpstekniker är yrket för dig som är teknikintresserad, gillar att lösa problem och som vill arbeta både praktiskt och varierande. I yrkesrollen arbetar du med att skapa ett behagligt inomhusklimat för fastigheter eller kyla inom industrin, på idrottsanläggningar och i serverhallar. Yrket är flexibelt och du jobbar både praktiskt och teoretiskt. Utbildningen sker på distans, vilket betyder att du i stor utsträckning själv väljer när och var du ska studera. Detta kombineras med intressanta och givande dagar i Tranås.

VAD ARBETAR DU MED?
Som kyl- & värmepumpstekniker installerar, underhåller och felsöker du olika typer av kylanläggningar och värmepumpssystem. Ibland behöver man utföra beräkningar av kyl- och värmebehov för att dimensionera anläggningar rätt. Vid installation och underhåll av kyl- och värmepumpsanläggningar har du de kunskaper inom energibesparing och energieffektivisering som krävs. Förutom att arbeta med installationer jobbar du även med problemlösning, kalkylering, projektledning och styrning av olika system, ibland via ett övergripande system.

Rätt kyl- och värmepumpsteknik är en förutsättning för miljö och hälsa då kylanläggningar har en stor påverkan på det globala klimatet. I din yrkesroll jobbar du med det viktiga miljöarbetet och bidrar till att nå framtidens klimat och miljömål. Utifrån miljö-, driftsäkerhet-, tillgänglighet- och serviceaspekter bedömer och motiverar du de mest fördelaktiga alternativen vid systemlösning. I din roll ingår också kundkontakt och du ger rådgivning om olika produktval, omfattning och serviceavtal.

Det utbildas för få kyl- och värmepumpstekniker så efter examen kommer du inte bara ha ett spännande och varierande yrke, du kommer även att ha goda jobbmöjligheter. Programmet, som vänder sig till dig som har praktiskt handlag, ger dig praktiska och teoretiska kunskaper för att genomgå examinering för personlig kylcertifiering.

Utbildningen ger dig det systemtänk och helhetssyn som starkt efterfrågas, samtidigt som du får fördjupade kunskaper. Utbildningen innefattar kurser där men behöver utföra en del beräkningar och där du får lära dig viktig kunskap inom termodynamik. Efter examen arbetar du som kyl- & värmepumpstekniker, kylservicetekniker, kyltekniker, kylmontör eller värmepump

LIA – LÄRANDE I ARBETE
Under drygt en fjärdedel av utbildningen kommer dina studier vara förlagda till en arbetsplats, så kallat Lärande i arbete, LIA. Här får du under handledning vidareutveckla dina kunskaper i verklig miljö och du utbildas i skarpt läge.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 tim/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar i Tranås, som bla kan innehålla praktiska övningar, tentamen och grupparbeten.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Utbildningen är framtagen tillsammans med arbetslivet och innehållet är format efter dess krav på kompetens. Vi samarbetar bl a med Ömangruppen, Bosch, IVT, Hammarstedts Kyl & Inneklimat, BLM Kyl & storkök och Linds & Källmans samt branschorganisationerna.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola