Säkerhetssamordnare

13 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Säkerhetssamordnare

För dig med erfarenhet från någon blåljusenhet, Kriminalvården, väktarbranschen, Försvarsmakten eller om du har jobbat med säkerhetsfrågor på annat sätt.
Kraven på framtidens beredskaps- och säkerhetssamordnare är höga eftersom området säkerhet spänner över så många yrkesdiscipliner och ständigt står under utveckling. Att förutse risker och att ständigt arbeta med utveckling av en organisations säkerhetsmedvetande är centralt oavsett om arbetsplatsen finns hos det privata näringslivet eller hos den offentliga sektorn inom stat, länsstyrelse eller kommun.
Dagens utveckling mot nya risker, ett mer komplext samhälle, många nya lagar, krav på robusthet och hållbarhet kräver en betydligt högre kompetens än tidigare av de personer som arbetar med säkerhet.
Säkerhet handlar inte bara om tekniska säkerhetssystem och bevakning. Säkerhet är så mycket större, det handlar om att analysera och förstå vad som är skyddsvärt, att få medarbetare delaktiga, att informera, utbilda, förändra medvetandet och beteendet. Därför behövs fler välutbildade människor som förstår hela förloppet.

Sundsvalls kommun, Vuxenutbildningen