Elektronikingenjör

Bunden | Eskilstuna

📲 Studera till Elektronikingenjör. Lär dig designa och konstruera elektrotekniska produkter, till exempel TV-apparater och inbyggda system i bilar.

2 december 2024

1 december 2025, 30 november 2026, 29 november 2027

Elektronikingenjör är utbildningen för dig som vill utveckla avancerad elektronisk utrustning för en långsiktig hållbarhet och konkurrenskraft. 📲

Samhället fortsätter att bli allt mer digitalt med smarta mobiltelefoner, vitvaror och bilar som är uppkopplade mot internet. Den gemensamma nämnaren är att alla dessa produkter innehåller elektronik. Därmed är nästan alla tekniska branscher i behov av kvalificerade elektronikingenjörer. Under studietiden får du bland annat kunskap i:

• Praktisk ellära, elektronik, styrsystem och reglerteknik
• Programmering och driftsättning av elektrotekniska system
• Kretsteori, mätteknik, baskomponenter i inbyggda system, uppkopplad elektronik och digitalisering
• Felsökning, testning, verifiering och underhåll av elektronikprodukter
• Arbetsprocesser och kvalitetskriterier som projektplanering, mätmetoder och övervakning av elektronikprojekt

Teknikhögskolan utbildar framtidens innovatörer och samhällsbyggare.
Auktoriserad yrkeshögskola med YH-utbildningar inom IT, teknik, energi och samhällsbyggnad.

Plushögskolan AB - Teknikhögskolan