Automationsingenjör - processteknik.

Bunden | Göteborg

Vill du arbeta kreativt och praktiskt med problemlösning och utveckling av industriella processer?

Undervisningsspråk Svenska

2 september 2024

15 april 2024

1 september 2025

Vill du arbeta kreativt och praktiskt med problemlösning och utveckling av processer?
Som automationsingenjör - processteknik optimerar, testar och underhåller du produktionssystem, processer och anläggningar. Under utbildningen får du ett kontaktnät i branschen och lär dig allt från konstruktionsberäkningar till programmering av datorsystem.
Du arbetar med att skapa och upprätthålla hög prestanda, mätnoggrannhet och produktivitet i processanläggningar. I rollen kommer du arbeta med både projektering, kravställning och ta fram specifikationer och ritningar för processanläggningar gällande fältinstrument och el- och styrkomponenter. Du kommer också arbeta i fält med förebyggande- och avhjälpande underhåll, driftsättning, felsökning och kalibrering av mätutrustning.

Yrkesroller och arbetsplatser
Efter utbildningen kan du jobba som instrumentingenjör, instrumenttekniker, processingenjör eller styr- och reglertekniker. Din framtida arbetsplats kan till exempel vara hos teknikkonsulter eller inom process-, kraft-, energi- och tillverkningsindustrin.

Göteborgs Stad, Yrgo