UAS fjärrpilot och operatör inom kategori specifik

Distans | Örnsköldsvik

Utbildade UAS operatörer och fjärrpiloter behövs inom flera branscher! Utbilda dig till en eftertraktad yrkesroll där du utför uppdrag från luften!

Examen Ingen examen

Kvalifikationsnivå (SeQF) Inte nivåplacerad

9 september 2024

15 maj 2024

1 september 2025

UAS står för ”Unmanned aerial system”. Som utbildad UAS fjärrpilot och operatör inom kategori specifik planerar och genomför du uppdrag i och kring befolkade områden, med höga krav på säkerheten i luftrum och marken. Denna yrkesroll behövs inom flera branscher, och efter utbildningen kan du arbeta med allt från inspektion av fastigheter och infrastruktur, till inom lantbruk, skogsbruk, media, mätning, utbildning och blåljusverksamhet. Att arbeta som UAS-operatör och fjärrpilot ställer höga krav på personlig lämplighet och ansvarstagande. Har du ett intresse för flyg och teknik, är initiativtagande och kan behålla fokus i stressade situationer? Då kan detta vara ett karriärval för dig!

Vid all flygning med drönare måste det finnas en UAS-operatör som ansvarar för var, hur och när flygningen får genomföras. Som operatör genomför du riskanalyser för uppdraget enligt en operativ manual (OM) som följer S.O.R.A. (Specific Operation Risk Assament) eller annan säkerhetsrestriktion enligt Transportstyrelsen och EASA. För att operatören/organisationen ska få genomföra flygningar inom kategori specifik krävs en fjärrpilot med godkänt intyg från en auktoriserad drönarskola. Fjärrpiloten behöver ha goda kunskaper inom flygteori, juridik, teknik, meteorologi och människans begränsningar.

Användningen av UAS-tjänster har ökat explosionsartat och efterfrågan på utbildade UAS fjärrpiloter och operatörer är hög på arbetsmarknaden – både i privata och offentliga organisationer. Detta beror dels på den tekniska utvecklingen, dels nya EU-lagförändringar, samt företags ökade fokus på klimat- och miljömål.

YH Akademins utbildning uppfyller både Transportstyrelsens och arbetslivets krav inom kategori specifik. Efter godkänd utbildning erhåller du kompetensbevis för att arbeta som UAS-fjärrpilot med flyguppdrag inom den Specifika kategorin.

Ta ditt nästa karriärsteg hos oss på YH Akademin!

YH Akademin AB