Elkrafttekniker, inriktning hållbara elsystem

Bunden | Trollhättan

Är du en problemlösare som vill bidra till en hållbar elförsörjning? Vill du jobba i en expansiv bransch? Då är den här utbildningen något för dig!

26 augusti 2024

31 maj 2024

25 augusti 2025

Stabil elförsörjning måste vara säkrad alla tider på dygnet för ett fungerande samhälle. Samtidigt måste branschen ta ansvar för de globala klimatutmaningarna. Tydliga exempel på detta är kraftigt ökat behov av elenergi i olika industriprocesser, laddinfrastruktur för elfordon och starkt ökande antal nya anläggningar för elproduktion. Detta innebär att elnätet måste byggas ut och att branschen står inför ett kraftigt ökat kompetensbehov i hela Sverige.

Utbildningen till elkrafttekniker har utformats utgående från Högskolan Västs långa erfarenhet av elkraftutbildning och samarbete med branschföretag. Du kommer att förberedas för utmaningarna inom området genom kurser hur elkraftkomponenter fungerar och elanläggningar är uppbyggda samt hur hållbara eldistributionsnät planeras, övervakas och styrs. Andra viktiga ämnen som ingår är elsäkerhet, elmaskiner, konstruktion och underhåll av elanläggningar samt projektledning.

Som elkrafttekniker kommer du att arbeta nära dina kollegor i projekt, exempelvis i en roll som teknisk projektledare, drifttekniker, elmontör, anslutningstekniker, krafttekniker, mm. Beroende på din yrkesroll kommer du även ha många kontakter utåt, till exempel med markägare och andra intressenter i rollen som projektör eller beredare av nya nät.

Högskolan Väst