Elingenjör - elkonstruktör

Bunden | Hässleholm

Examen på fredag - jobb på måndag, välkomna till Yrkeshögskolan Syd!

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Utvecklingen inom elteknikbranschen går snabbt framåt och utbildningen ger dig den kompetens som efterfrågas av branschen. Utbildningen har funnits sedan 1996 och är välkänd i branschen. Behovet av elkonstruktörer med en bred kunskap är mycket stora och arbetsmarknaden är mycket god även för nyexaminerade Elingenjörer.

Projekt och övningsuppgifter hämtas direkt från verkligheten och utbildningen utformas för att förbereda för yrkeslivet, något som företagen vi samarbetar med uppskattar. En elingenjör som arbetar med elsystem i fastigheter arbetar med att designa belysning och kraftsystem i tex bostäder, skolor eller sjukhus. Dessa system projekteras i nära samråd med arkitekter, byggnadskonstruktörer och teknikkonsulter för att utforma morgondagens fastigheter.

En elingenjör som arbetar mot industrin arbetar nära automationsingenjörer och mekanikkonstruktörer för att tillsammans skapa maskiner och utrustningar som är en förutsättning inom den moderna industrin. Det kan tex handla om maskiner för att förpacka livsmedel eller bygga avancerade produktionslinjer inom bilindustrin.

Utbildningen lämpar sig även utmärkt för de som har ett mer praktiskt intresse och som kanske vill få rollen som projektledare inom elinstallationer.

Hässleholms kommun, Yrkeshögskolan Syd