Drifttekniker kraft- värmeproduktion

Bunden | Göteborg

Är du intresserad av teknik, problemlösning, miljö och processer? Välkommen till vår utbildning Drifttekniker,kraft- och värmeproduktion!

19 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025

Är du intresserad av en utbildning där behovet av nya välutbildade medarbetare är stor i hela Sverige? Denna utbildning leder till en yrkesroll där du blir en del av den nya teknikutvecklingen för att säkerställa att samhällsviktiga funktioner fungerar löpande. Energisektorn är starkt växande och försörjningen av värme, elkraft och kyla måste hållas igång dygnet runt årets alla dagar och du som Drifttekniker inom kraft och värmeproduktion deltar i arbetet genom drift, underhåll och att implementera smarta lösningar för att spara energi, pengar och miljö.

Vad säger branschen?
Energisektorn är starkt växande i och med samhällets ökande behov av främst el, men även värme, ånga och fjärrkyla. Även teknikutvecklingen och ökade klimat- och miljökrav driver på processerna i såväl i industrin som på kraft-/ värmedistributionssidan så du kommer att jobba i en bransch där utvecklingen går raskt tempo. Branschen har ett stort behov av ny välutbildade medarbetare, vilket ger dig goda möjligheter att gå direkt ut i arbete efter avklarade studier.

Om utbildningen:
Utbildningen varvar teori och praktik där du dels får den teoretiska grunden i hur ånga framställs genom förbränning av olika bränslen och hur den till slut blir till värme eller el som ska ut till kunder. Men också en stor del praktik (LIA) där du omsätter teorin ute på en arbetsplats. Det ger dig förståelse för yrkesrollen och ett kontaktnät i branschen som du kan ha stor nytta av vid utbildningens slut.

Kurser du läser under utbildningens två år:
• Grundläggande kraft- och värmeanläggningar
• Kraft- och värmeanläggningar, fördjupning
• Lärande i arbete (2 perioder, sammanlagt 21 veckor)
• Bränsle- och förbränningsteknik
• Strömningslära
• Värmeteknik
• Fjärrvärmesystem
• Elkunskap
• Drift- och underhållsteknik och arbetsmiljö
• Processvattenkemi
• Styr- och reglerteknik